Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs)
Publisert: 22. februar 2021
Sist endret: 12. november 2022
Nærmere bestemte aktører i verdipapirmarkedet er underlagt plikter knyttet til forebygging og avdekking av markedsmisbruk. Aktørene skal etablere og opprettholde effektive ordninger, systemer og fremgangsmåter (rutiner) for å forebygge og/eller avdekke slik atferd eller forsøk på dette. I tillegg oppstilles det en plikt til å rapportere ordrer og transaksjoner som vekker mistanke om innsidehandel eller markedsmanipulasjon, eller forsøk på dette, til Finanstilsynet.
Overordnet om pliktene
Rapporteringsplikten gjelder mistenkelige transaksjoner så vel som ordre, herunder ordrer og transaksjoner som trekkes eller endres. Rapportering skal skje uavhengig av om ordren er plassert eller gjennomført på eller utenfor en handelsplass. Aktørenes rapporter om slike mistanker omtales gjerne som STORs ("Suspicious Transactions and Orders Reports"). For mer informasjon om hvordan rapportering skal foretas, herunder mal for rapportering til Finanstilsynet, se Rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs).
Hvem omfattes av pliktene?
MAR angir at de rapporteringspliktige er:
- Markedsoperatører og verdipapirforetak som driver en handelsplass, og
- Enhver fysisk eller juridisk person som på forretningsmessig grunnlag tilrettelegger (mottar og formidler ordrer) eller gjennomfører transaksjoner med finansielle instrumenter (herunder f.eks. verdipapirforetak).
ESMA har i sitt spørsmål- og svardokument, ESMA-70-145-111 ("ESMA Q&A om MAR"), omtalt nærmere hvem som anses som person som på forretningsmessig grunnlag tilrettelegger eller gjennomfører transaksjoner. I punkt 6.1 gis det uttrykk for at begrepet er aktivitetsbasert, og at personkretsen må forstås som en videre gruppe enn kun de som yter investeringstjenester (verdipapirforetak). Denne gruppen vil blant annet omfatte såkalte "buy-side"-foretak (AIF og UCITs forvaltere), så vel som foretak som på forretningsmessig grunnlag handler for egen regning ("proprietary traders").
Det vises særskilt til at ESMA presiserer at også ikke-finansielle foretak, som i tillegg til å produsere varer eller tjenester, handler for egen regning i finansielle instrumenter som en del av deres forretningsvirksomhet, kan bli ansett for å tilrettelegge eller gjennomføre transaksjoner på forretningsmessig grunnlag og dermed være omfattet av pliktene etter MAR artikkel 16. I Q&A om MAR gir ESMA videre en beskrivelse av enkelte indikatorer for slik klassifisering, herunder blant annet om foretaket har en egen trading desk, selv direkte gjennomfører ordrer på en handelsplass mv.
Krav om effektive systemer, ordninger og rutiner
Det skal sikres at ordningene, systemene og rutinene de rapporteringspliktige skal ha er hensiktsmessige for å kunne avdekke samt rapportere mistenkelige ordre og transaksjoner. Slike systemer mv. må være forholdsmessige i lys av omfanget, størrelsen og arten av aktørens forretningsvirksomhet. For nærmere detaljer vises det til utfyllende krav i underrettsakt 2016/957 artikkel 3.
Når inntrer rapporteringsplikten og hvor skal det rapporteres?
Rapportering skal skje umiddelbart, og for personer som på forretningsmessig grunnlag tilrettelegger eller gjennomfører transaksjoner, inntrer rapporteringsplikten ved rimelig mistanke.
Personer som på forretningsmessig grunnlag tilrettelegger eller gjennomfører transaksjoner, omfattes av de rapporteringsregler som gjelder i den EØS-staten der de er registrert eller har sitt hovedkontor. Om den rapporteringspliktige er en filial, omfattes den av reglene i den medlemsstaten der filialen ligger. Rapporteringen skal skje til tilsynsmyndigheten i denne EØS-staten. Markedsoperatører og verdipapirforetak som driver en handelsplass skal for den virksomheten rapportere til tilsynsmyndigheten for handelsplassen.
Rapportering, tilsyn og sanksjoner
For mer informasjon om hvordan rapportering skal foretas, herunder mal for rapportering til Finanstilsynet, se Rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs).
Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse av pliktene i MAR artikkel 16, herunder plikten til å rapportere mistenkelige ordre og transaksjoner. Overtredelser av bestemmelsene kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr etter verdipapirhandelloven § 21-1 (1). Forsettlige eller uaktsomme overtredelser av MAR artikkel 16 kan straffes etter verdipapirhandelloven § 21-15 (4) nr. 1, med bøter eller fengsel inntil 1 år.
Regelverk
Regler om rapporteringsplikten og plikten til å etablere og opprettholde ordninger, systemer og rutiner mv. følger av:
- MAR artikkel 16
- MAR artikkel 3 nr. 1 punkt 28 (definerer "person som på forretningsmessig grunnlag tilrettelegger eller gjennomfører transaksjoner")
- Underrettsakt 2016/957
For markedsoperatører og verdipapirforetak som driver en handelsplass, vises det også til kravene i:
- Verdipapirhandelloven § 12-5 og § 9-29
- Kommisjonsforordning til MiFID II (delegert kommisjonsforordning (EU) 2017/565)) artikkel 81 og 82 samt vedlegg III).
For nærmere veiledning, se:
- ESMAs spørsmål- og svardokument ESMA70-145-111 ("ESMAs Q&A om MAR") kapittel 6
For nærmere informasjon – se Regelverk
Relevant informasjon
- Markedsatferd
- Forbud mot markedsmanipulasjon
- Generelt om sanksjonering ved brudd på markedsatferdsregler
- Forbud mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
- Forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon (taushetsplikt)
- Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt)
- Meldeplikt for personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående
- Flaggeplikt
- Shortsalg og rapportering av shortposisjoner
- Tilbakekjøp (Buy back)
- Stabilisering
- Innsidelister
- Markedssonderinger
- Investeringsanbefalinger
- MAR og utslippskvotemarkedet
- Varsling