Generelt om sanksjonering ved brudd på markedsatferdsregler
Publisert: 22. februar 2021
Sist endret: 29. mars 2023
Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse av reglene om markedsatferd på verdipapirområdet. Overtredelse av regelverket kan sanksjoneres administrativt, blant annet ved at Finanstilsynet ilegger overtredelsesgebyr, og strafferettslig av politi/påtalemyndighet.
Sanksjonering ved overtredelser
Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse av reglene om markedsatferd på verdipapirområdet, og følger opp saker blant annet vedrører:
- Mistanke om innsidehandel, ulovlig spredning av innsideinformasjon og markedsmanipulasjon
- Meldeplikt ved transaksjoner for personer med ledelsesansvar (i utstederforetak) og deres nærstående
- Flaggeplikt for større posisjoner i utstederforetak
- Shortsalg, herunder plikten til å rapportere større netto shortposisjoner og forbudet mot udekket shortsalg
- Andre atferdsregler, herunder blant annet regler om markedssonderinger, krav til innsidelister, investeringsanbefalinger, urimelige forretningsmetoder, rapportering av mistanke om overtredelser (STOR) mv.
Tilsyn med offentliggjøring av innsideinformasjon og utsatt offentliggjøring, stabilisering og tilbakekjøp (buy back), vedrørende utstedere som har finansielle instrumenter opptatt til handel på regulert marked eller MHF, er delegert til operatør av handelsplassen (Oslo Børs) jf. verdipapirforskriften §17-1. I tillegg har Finanstilsynet utpekt Oslo Børs som operatør av regulert marked og MHF, til å motta lister over personer med ledelsesansvar og deres nærstående mv. jf. verdipapirforskriften §3-3.
Overtredelse av atferdsreglene kan sanksjoneres administrativt blant annet gjennom ileggelse av overtredelsesgebyr og/eller strafferettslig av politi/påtalemyndighet. Reglene om dette er gitt i verdipapirhandellovens kapittel 21.
Hvilke overtredelser kan medføre straff?
Forsettlige eller uaktsomme overtredelser av de mest sentrale atferdsreglene, kan medføre straff. Hvilke overtredelser dette gjelder, og strafferammene for de ulike overtredelsene, er regulert i verdipapirhandelloven §21-15:
Følgende overtredelser har 6 års strafferamme:
- innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
- markedsmanipulasjon
Følgende overtredelser har 4 års strafferamme:
- ulovlig spredning av innsideinformasjon
Følgende overtredelser har 1 års strafferamme ("bøter eller fengsel inntil 1 år"):
- brudd på reglene om forebygging og avdekking av markedsmisbruk (eks: manglende rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner)
- brudd på reglene om innsidelister
- brudd på meldeplikten
- brudd på flaggeplikten
- brudd på reglene om investeringsanbefalinger og statistikk
- brudd på forbudet om urimelige forretningsmetoder
- brudd på reglene om rapportering av netto shortposisjoner
- brudd på reglene om udekket shortsalg
Medvirkning kan sanksjoneres på samme måte jf. verdipapirhandelloven §21-13. Ved mistanke om overtredelser som kan medføre straff, kan Finanstilsynet anmelde saken til politiet for videre behandling i straffesporet.
Hvilke overtredelser kan medføre overtredelsesgebyr?
Overtredelser av følgende atferdsregler kan medføre overtredelsesgebyr:
- Forbudet mot ulovlig spredning av innsideinformasjon
- Forbudet mot markedsmanipulasjon
- Brudd på reglene om forebygging og avdekking av markedsmisbruk (herunder STORs)
- Budd på reglene om føring av innsidelister
- Brudd på reglene om meldeplikt for personer med ledelsesansvar og deres nærstående
- Brudd på reglene om investeringsanbefalinger mv.
- Brudd på reglene om rapportering av netto shortposisjoner og forbudet om udekket shortsalg
- Brudd på reglene om flaggeplikt
- Brudd på reglene om rapportering, opplysningsplikt og unnlatelse av følge pålegg fra Finanstilsynet mv.
For fysiske personer kan overtredelsesgebyr kun ilegges ved forsettlige eller uaktsomme overtredelser, mens juridiske personer kan ilegges gebyr selv om ingen enkeltperson har utvist skyld, se verdipapirhandelloven §21-9, jf. forvaltningsloven §46 første ledd. Det vises videre til at medvirkning kan sanksjoneres på samme måte, jf. verdipapirhandelloven §21-13.
Enkelte overtredelser av regelverket kan sanksjoneres både strafferettslig og administrativt. I slike saker vil det avhenge av en konkret helhetsvurdering av overtredelsen hvorvidt saken anmeldes til politiet eller søkes sanksjonert administrativt. Finanstilsynet vil i samarbeid med politi/ påtalemyndighet avklare hvilke typer saker som behandles henholdsvis strafferettslig og administrativt.
Om overtredelsesgebyr
Øvre ramme for overtredelsesgebyrer mm, og relevante momenter ved vurderingen
I tråd med forvaltningsloven §44 annet ledd, og MAR artikkel 30 når det gjelder overtredelser av MAR, er det fastsatt øvre rammer for utmåling av overtredelsesgebyr i verdipapirhandelloven §21-1 til §21-4:
- For brudd på MAR og underrettsakter, er det i verdipapirhandelloven §21-1, oppstilt et maksimumsbeløp på overtredelsesgebyrer på 43 millioner kroner for fysiske personer og 127 millioner kroner eller opptil 15 % av den samlede årsomsetningen etter siste godkjente årsregnskap for juridiske personer.
- For brudd på Shortsalgforordningen (SSR) og tilhørende nivå 2-rettsakter er det i verdipapirhandelloven §21-2 (2) jf. §21-5 tredje til femte ledd, oppstilt et maksimumsbeløp på overtredelsesgebyret på 43 millioner kroner eller inntil to ganger oppnådd fortjeneste eller unngått tap, dersom dette gir et høyere gebyr.
- For brudd på flaggeplikten er det i verdipapirhandelloven §21-3, er det oppstilt et maksimumsbeløp på mellom inntil 17 millioner kroner for fysiske personer eller 82 millioner kroner for eller opptil 5 % av den samlede årsomsetningen etter siste godkjente årsregnskap for (juridiske personer), men likevel inntil to ganger oppnådd fortjeneste eller unngått tap dersom dette er høyere.
Hvorvidt Finanstilsynet i den enkelte sak ilegger et overtredelsesgebyr, hvilken form for sanksjon som ilegges og eventuell utmåling av et gebyr, vil avhenge av en konkret helhetsvurdering hvor det blant annet kan være aktuelt å legge vekt på overtredelsens grovhet, varighet, om overtreder er en juridisk eller fysisk person, eventuelle tidligere overtredelser, eventuell grad av subjektiv skyld, oppnådd fortjeneste eller unngått tap mv. Det vises for øvrig til verdipapirhandelloven §21-14 og forvaltningsloven §46 annet ledd om hvilke momenter som skal vektlegges ved avgjørelsen av om administrative skal ilegges og ved utmålingen.
Finanstilsynets praksis – offentliggjøring mm
Enkelte EØS-regelverk, som markedsatferdsreglene i verdipapirhandelloven bygger på, forutsetter at vedtak om sanksjonering publiseres. Hva gjelder overtredelser av MAR skal Finanstilsynet som hovedregel skal offentliggjøre vedtak om administrative sanksjoner, herunder minst opplysninger om overtredelsens type, art og identiteten til overtrederen (se MAR artikkel 34). Vedtak skal offentliggjøres på nettsiden til Finanstilsynet umiddelbart etter at vedkommende har fått underretting om det, og skal være tilgjengelig der i minst 5 år.
Det gjelder begrensninger i denne plikten der offentliggjøring anses uforholdsmessig, kan medføre fare for pågående undersøkelser, finansmarkedets stabilitet mv. I slike situasjoner kan offentliggjøring utsettes, vedtaket kan publiseres anonymisert, og i visse tilfeller kan offentliggjøring unnlates. Dersom vedtak påklages, skal opplysninger om det også offentliggjøres mv.
For informasjon om gebyrnivået ved overtredelser av MAR i EØS-området, vises det til ESMAs årlige rapport som utarbeides i tråd med MAR artikkel 33. Les mer i Rapporten for 2019.
EØS-retten oppstiller også andre regler hva gjelder rapportering og publisering, herunder skal Finanstilsynet i medhold av SSR artikkel 41, årlig gi ESMA, på aggregert nivå, informasjon om hvilke sanksjoner som er ilagt. Dersom Finanstilsynet offentliggjør at en sanksjon mv. er ilagt, skal ESMA underrettes om dette samtidig, jf. SSR artikkel 41.
Finanstilsynets vedtak om ileggelse av overtredelsesgebyrer ved overtredelse av markeds-atferdsregler vil, i den grad de publiseres, være tilgjengelig her i minst 5 år, med mindre de av ulike årsaker helt eller delvis blir unntatt offentlighet og/eller anonymiseres. Finanstilsynet understreker at det vil være noe forsinkelse før vedtakene publiseres. Dersom vedtaket påklages, vil dette fremkomme her, sammen med eventuelt senere vedtak fra klageorganet mv. På denne bakgrunn understrekes det at oversikten over vedtak om markedsatferdsreglene publisert på nettsiden ikke er fullstendig.
Vedtak om overtredelsesgebyr
Relevant informasjon
- Markedsatferd
- Forbud mot markedsmanipulasjon
- Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs)
- Forbud mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
- Forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon (taushetsplikt)
- Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt)
- Meldeplikt for personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående
- Flaggeplikt
- Shortsalg og rapportering av shortposisjoner
- Tilbakekjøp (Buy back)
- Stabilisering
- Innsidelister
- Markedssonderinger
- Investeringsanbefalinger
- MAR og utslippskvotemarkedet
- Varsling