Innsidelister
Publisert: 22. februar 2021
Sist endret: 16. juni 2023
Utstedere, og personer som opptrer på deres vegne eller for deres regning, skal føre liste som omfatter alle som arbeider for eller er engasjert av vedkommende og som får tilgang til innsideinformasjon. Innsidelister kan bidra til å identifisere personer som har eller har hatt tilgang til innsideinformasjon, samt tidspunktet de fikk tilgang til informasjonen. Innsidelister kan også bistå utstedere og andre med å styre flyten av informasjonen og dermed bidra til overholdelse av forbudet mot ulovlig spredning av innsideinformasjon.
Om listeføringspliktige
Etter MAR artikkel 18 er både utstedere og personer som opptrer på deres vegne eller for deres regning, samt enkelte aktører innenfor utslippskvotemarkedet, listeføringspliktige.
Når det gjelder utstedere omfatter plikten:
- utstedere som har søkt om eller godkjent opptak av sine finansielle instrumenter på et regulert marked,
- utstedere som har søkt om opptak på en MHF, eller
- utstedere som har godkjent handel på en MHF eller OHF
Personer som opptrer på utsteders vegne eller for utsteders regning har en selvstendig plikt til å utarbeide og oppdatere egne innsidelister, samt oversende disse til Finanstilsynet på anmodning (se ESMAs spørsmål- og svardokument ESMA-70-145-111 ("ESMAs Q&A om MAR") punkt 10.1). Utsteder er ikke ansvarlig for utarbeidelse, oppdatering eller innsendelse av innsidelister som slike personer skal føre.
Dersom en annen person har påtatt seg å utarbeide og oppdatere utsteders innsideliste (dvs. at utsteder har utkontraktert sin listeføringsplikt), forblir utsteder fullt ut ansvarlig for overholdelsen av sine plikter relatert til listeføringen (se ESMAs Q&A om MAR punkt 10.2). Utsteder skal ved utkontraktering sørge for at vedkommende alltid har rett til tilgang til innsidelisten som andre fører på deres vegne (artikkel 18 nr. 2 annet ledd).
Plikten til å føre innsidelister og kravene i MAR artikkel 18 gjelder også for:
- deltakere på utslippskvotemarkedet (vedrørende innsideinformasjon om utslippskvoter som oppstår i forbindelse med vedkommende markedsdeltakers fysiske virksomhet), og
- enhver auksjonsplattform, auksjonarius og auksjonsovervåker (vedrørende auksjoner av utslippskvoter eller andre auksjonsprodukter basert på utslippskvoter som innehas i henhold til kommisjonsforordning 1031/2010 (auksjoneringsforordningen).
Utstedere på et vekstmarked for små og mellomstore bedrifter (SMB-vekstmarked) er underlagt lempeligere forpliktelser (se eget punkt).
Når oppstår plikten til å føre innsideliste?
Plikten til å føre innsidelister oppstår på det tidspunktet det foreligger innsideinformasjon relatert til utsteder, herunder som angår utsteder og/eller dets finansielle instrumenter. For nærmere omtale av definisjonen av innsideinformasjon, se Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt).
Hvem skal føres på innsidelisten?
Listeføringspliktige skal føre opp personer som har tilgang til innsideinformasjon og som arbeider for dem i henhold til arbeidsavtale, eller som på annen måte utfører oppgaver som innebærer at de har tilgang til innsideinformasjon. Dette vil foruten ansatte også kunne omfatte konsulenter, rådgivere, regnskapsførere, kredittvurderingsbyråer og andre oppdragstakere.
MAR oppstiller her minimumskrav (se også MAR artikkel 18 nr. 3), og er ikke til hinder for at listeføringsplikten inkluderer andre personer med tilgang til innsideinformasjon enn de som fremgår av ordlyden. Det vises her også til forarbeidene i forbindelse med gjennomføringen av MAR i norsk rett. I Prop. 96 LS (2018-2019) punkt 6.9.5 uttaler departementet følgende i forbindelse med deres vurdering av personkretsen som skal føres på innsideliste:
"Dette kan etter bestemmelsens ordlyd neppe normalt sies å inkludere utstederes kontraktsmotparter, eiere og andre som får tilgang til innsideinformasjon utover nevnte definerte personkrets. Departementet viser til at det fremgår av artikkel 18 nr. 3, om kravet til innholdet på innsidelisten, at listen skal inkludere identiteten til enhver person som har tilgang til innsideinformasjon. Tilsvarende følger det av artikkel 18 nr. 6 for utstedere på markeder for små og mellomstore bedrifter at de skal ta rimelige tiltak for at enhver person som har tilgang til innsideinformasjon, anerkjenner pliktene dette medfører. At utsteder skal listeføre alle som får tilgang til innsideinformasjon, følger slik departementet ser det også av reelle hensyn, og dette er også regelen etter gjeldende verdipapirhandellov. Departementet mener likevel at det på bakgrunn av ordlyden i artikkel 18 nr. 1, er tvilsomt om alle som får tilgang til innsideinformasjon skal føres på liste etter reglene i artikkel 18 og ufyllende kommisjonsforordning.
Departementet tar imidlertid forbehold for at også dette er regler som skal fortolkes som sådan, og at en utvidet forståelse vil kunne følge av fremtidige uttalte fortolkninger. Departementet forutsetter uansett at utstedere og personer som opptrer på deres vegne eller for deres regning har dokumenterbar kontroll på spredning av innsideinformasjon etter markedsmisbruksforordningen artikkel 10, også til personer som ikke kreves listeført etter de spesifikke kravene i forordningen artikkel 18 og utfyllende kommisjonsforordninger. Det kan i denne forbindelse også vises til at listeføringsplikten oppstår samtidig med utsteders plikt til å sikre at innsideinformasjonen forblir konfidensiell ved utsatt offentliggjøring etter markedsmisbruksforordningen artikkel 17 nr. 4 bokstav c). Slik departementet ser det er det for øvrig ikke noe som hindrer utsteder i å føre øvrige personer som får tilgang til innsideinformasjon på samme liste og i samsvar med reglene etter artikkel 18. Det kan som påpekt av utvalget også følge listeføringsplikter av reglene om markedssondering." (Finanstilsynets utheving)
Om underrettelse til og bekreftelse fra personer som føres på en innsideliste
Listeføringspliktige skal sikre at personer som føres opp på innsidelisten skriftlig bekrefter at de er kjent med de rettslige forpliktelsene dette medfører og at de er kjent med hvilke sanksjoner som er knyttet til innsidehandel og ulovlig spredning av innsideinformasjon. Det vises her til MAR artikkel 18 nr. 2, fortalen til MAR avsnitt 56, samt departementets vurdering i forarbeidene ved gjennomføring av MAR i norsk rett (Prop. 96 LS (2018-2019) punkt 6.9.5).
Det har i høringsrunden vært stilt spørsmål ved om personer som føres opp på innsidelister må bekrefte dette hver gang vedkommende føres opp på en innsideliste eller om det er tilstrekkelig at slik skriftlig bekreftelse gis en gang. Om dette har departementet uttalt følgende i Prop. 96 LS (2018-2019) punkt. 6.9.5:
"Når det gjelder spørsmålet i høringsmerknaden om hvor ofte slik skriftlig bekreftelse skal gis, bemerker departementet at reelle hensyn tilsier at en person hver gang må gjøres kjent med at vedkommende er ført opp på en innsideliste, men at hensynene ikke taler tilsvarende sterkt for at vedkommende avgir en skriftlig bekreftelse om å være kjent med regelverket hver gang vedkommende føres inn på ny innsideliste hos samme utsteder." (Finanstilsynets uthevinger)
Krav til innsidelistens innhold og format
Det er oppstilt detaljerte krav til føring og oppdatering av innsidelister i MAR artikkel 18 og underrettsakt 2022/1210. Innsidelister skal føres i et elektronisk format og i samsvar med de standardmaler som er vedlagt underrettsakten.
Bruk av elektronisk format skal til enhver tid sikre:
- at opplysningene forblir fortrolige ved å begrense tilgangen til klart identifiserte personer som på grunn av sin funksjon eller stilling har behov for tilgangen,
- at opplysningene er nøyaktige, samt
- tilgang til tidligere versjoner av innsidelisten
Regelverket skiller mellom hendelsesbasert innsideliste og permanent innsideliste.
Hendelsesbasert innsideliste
Den hendelsesbaserte innsidelisten skal oppdeles i separate seksjoner hvor det utarbeides en ny seksjon for hver innsidehendelse. Hver seksjon skal inneholde informasjon om personer med tilgang til den samme innsideinformasjonen. Alle kolonner og felter skal fylles ut i hver enkelt seksjon. Listen skal utarbeides og oppdateres i elektronisk format i samsvar med mal 1 i vedlegg 1 til underrettsakt 2022/1210.
Det er viktig at utsteder på sin innsideliste angir kontaktpersonen til personer som opptrer på deres vegne eller for deres regning og som fører separate innsidelister. Dette for at det av utsteders innsideliste fremgår at det også kan finnes innsideliste(r) hos andre listeføringspliktige relatert til samme innsidehendelse. I slike tilfeller anbefales det at det angis opplysninger for en fysisk kontaktperson hos den enkelte listeføringspliktige. Se for øvrig Prop. 96 LS (2018-2019) punkt 6.9.5.
Permanent innsideliste
Listeføringspliktige kan i tillegg, til å ha en seksjon per innsidehendelse (hendelsesbasert innsideliste), på frivillig basis også opprette en egen seksjon i innsidelisten for såkalte permanente innsidere. Denne seksjonen er av en annen art enn den hendelsesbaserte innsidelisten, ettersom den ikke er knyttet til en bestemt innsidehendelse. Gruppen av permanente innsidere utgjør imidlertid en svært snever personkrets og omfatter kun fysiske personer som gjennom sin funksjon eller stilling til enhver tid har tilgang til all innsideinformasjon. Listeføringspliktige må foreta en konkret vurdering av om hver enkelt person som vurderes å settes på en slik permanent innsideliste faktisk har/vil ha tilgang til all innsideinformasjon til enhver tid før vedkommende føres opp på listen. Fysiske personer som føres opp i seksjonen for permanente innsidere, skal ikke også føres opp i den hendelsesbaserte delen av innsidelisten. Opprettes det en seksjon for permanente innsidere skal denne utarbeides og oppdateres i et elektronisk format i samsvar med mal 2 i vedlegg 1 til 2022/1210.
Selv om det er opprettet en liste over permanente innsidere, og det kun er personer oppført på den listen som har tilgang til den aktuelle innsideinformasjonen, skal det likevel opprettes en hendelsesbasert innsideliste for hver innsidehendelse. I så tilfelle skal det i den hendelsesbaserte innsidelisten angis opplysninger om innsidehendelsen, dato og klokkeslett da innsideinformasjonen ble identifisert, og eventuelle oppdateringer av listen (se vedlegg 1, mal 1 til underrettsakt 2022/1210).
Oppdatering og oppbevaring av innsidelister
Innsidelister skal oppdateres umiddelbart ved følgende endringer:
- en ny person får tilgang til innsideinformasjonen (ny person tilføyes),
- årsaken til at en person står på listen endres
- en person har ikke lenger tilgang til innsideinformasjon.
For hver oppdatering skal det angis dato og klokkeslett for endringen som utløste oppdateringen, samt dato for oppdatering av listen.
Innsidelister skal oppbevares i minst fem år etter at de er utarbeidet eller sist oppdatert.
Innsidelister for utstedere på et vekstmarked for SMB-er
Utstedere av finansielle instrumenter som er tatt opp til handel på et SMB-vekstmarked må etter MAR artikkel 18 nr. 6 andre ledd, jf. vphl. § 3-4a, oppføre hendelsesbaserte (og eventuelt permanente) innsidelister i samme tilfeller som andre utstedere. Det kreves imidlertid mindre informasjon om innsideren, og utstedere skal benytte vedlegg 3, mal 1 i slike tilfeller. For eventuelle permanente innsidere benyttes vedlegg 3, mal 2.
Per dags dato har ingen MHF-er blitt registrert som "vekstmarked for små og mellomstore bedrifter" i Norge.
Rapportering, tilsyn og sanksjonering
Innsidelister skal sendes til Finanstilsynet dersom Finanstilsynet anmoder om dette. For nærmere informasjon om innsendelse av innsidelister, se MAR: Innsending av innsidelister på forespørsel fra Finanstilsynet.
Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse av MAR artikkel 18, og utfyllende bestemmelser. Overtredelse av bestemmelsene kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr etter verdipapirhandelloven § 21-1 (1). Forsettlige eller uaktsomme overtredelser kan straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år etter verdipapirhandelloven § 21-15 (4) nr. 1.
Regelverk
Regler om innsidelister følger av:
- MAR artikkel 18
- Underrettsakt 2022/1210
For nærmere veiledning, se:
- ESMAs spørsmål- og svardokument ESMA-70-145-111 ("ESMAs Q&A om MAR") kapittel 10.
For nærmere informasjon – se Regelverk
Relevant informasjon
- Markedsatferd
- Forbud mot markedsmanipulasjon
- Generelt om sanksjonering ved brudd på markedsatferdsregler
- Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs)
- Forbud mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
- Forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon (taushetsplikt)
- Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt)
- Meldeplikt for personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående
- Flaggeplikt
- Shortsalg og rapportering av shortposisjoner
- Tilbakekjøp (Buy back)
- Stabilisering
- Markedssonderinger
- Investeringsanbefalinger
- MAR og utslippskvotemarkedet
- Varsling