MAR og utslippskvotemarkedet
Publisert: 18. februar 2021
Sist endret: 16. september 2024
Utslippskvoter som oppfyller kravene i klimakvotedirektivet (2003/87) er å anse som finansielle instrumenter og dermed omfattet av MAR. Videre oppstiller MAR en rekke forpliktelser for en gruppe aktører som betegnes som deltakere på utslippskvotemarkedet.
Generelt om utslippskvotemarkedet
Med kvotedirektivet (2003/87/EF) opprettet EU en ordning med nasjonal tildeling av kvoter for klimagasser (klimakvoter/utslippskvoter), og åpnet for handel med slike gjennom EUs kvotehandelssystem (EU ETS).
For nærmere om regelverket som regulerer systemet for slik handel, herunder auksjonering av klimakvoter, registering av kvoter mv., vises det til EØS-notatbasen om blant annet kvotedirektivet, og utfyllende rettsakter mv.
For nærmere om EUs kvotesystem (EU ETS), kvoteregisteret og om hvordan handel med klimakvoter fungerer, se Miljødirektoratets sider om klimakvoter og EU-kommisjonens temaside "EU Emission Trading System (EU ETS)".
Utslippskvoter og deltakere på utslippskvotemarkedet
Ved innføring av MiFID II ble utslippskvoter - som oppfyller kravene i klimakvotedirektivet (2003/87) - å anse som finansielle instrumenter og dermed underlagt MiFID II-reglene. Som følge av at utslippskvoter er klassifisert som finansielle instrumenter, er også utslippskvoter omfattet av reglene i MAR. Etter MAR vil handel med utslippskvoter og aktørene som opptrer i et slikt marked være underlagt en rekke ulike forpliktelser og forbud, herunder forbudet mot innsidehandel, markedsmanipulasjon og spredning av innsideinformasjon.
MAR oppstiller også en rekke forpliktelser for en gruppe aktører, såkalte deltakere på utslippskvotemarkedet. Deltakere på utslippskvotemarkedet er definert i MAR artikkel 3 nr. 1 (20) jf. artikkel 17 nr. 2 annet ledd jf. underrettsakt 2016/522 artikkel 5. Av definisjonen fremkommer det at dette omfatter:
- enhver person (fysisk eller juridisk) som inngår transaksjoner, herunder plasserer handelsordrer, med utslippskvoter, auksjonsprodukter basert på utslippskvoter eller derivater på slike, og
- som driver virksomhet med utslipp som overskrider en av de angitte minstetersklene i 2016/522 artikkel 5 nr. 1
- minsteterskelen for karbondioksid (CO2)-ekvivalenter er 6 millioner tonn per år
- minsteterskelen for nominell varmeeffekt er 2 430 MW
Tersklene skal anvendes på konsernnivå og for all virksomhet, herunder luftfartsvirksomhet eller anlegg, som vedkommende deltaker på utslippskvotemarkedet eller dens morforetak eller tilknyttede foretak eier eller kontrollerer, eller hvis driftsmessige forhold deltakeren eller dens morforetak eller tilknyttede foretak helt eller delvis er ansvarlig for (artikkel 5 nr. 2).
For en nærmere beskrivelse av hvordan definisjonen skal forstås, se ESMAs spørsmål- og svardokument ESMA-70-145-111 ("ESMAs Q&A om MAR") punktene 11.1-11.3.
I ESMAs Q&A om MAR fremgår det blant annet at beregning av tersklene skal foretas per kalenderår (1. januar- 31.desember). Dersom en av tersklene er passert, skal vedkommende anses som deltaker på utslippskvotemarkedet fra 1. mai påfølgende år (se punkt 11.1).
I ESMAs Q&A om MAR gir ESMA også enkelte avklaringer knyttet til forståelsen av "morforetak" og "tilknyttet foretak" (se punkt 11.2). ESMA har videre uttalt at både markedsdeltakere som inngår transaksjoner/plasserer handelsordrer i utslippskvoter direkte og indirekte omfattes av definisjonen (se punkt 11.3). Videre fremgår det blant annet at i en konsernstruktur (bestående av selskap A og B) der en terskel er overskredet på gruppenivå, vil både A og B anses som en deltaker på utslippskvotemarkedet - selv om de hver for seg ligger under tersklene fastsatt i artikkel 5 nr. 1 (punkt 11.3).
Plikter for deltakere på utslippskvotemarkedet
MAR oppstiller flere plikter for deltakere på utslippskvotemarkedet, som med visse tilpasninger tilsvarer pliktene som gjelder for utstedere. Det vises i denne sammenheng til at det er gitt en egen definisjon av innsideinformasjon relatert til utslippskvoter, auksjonsprodukter på utslippskvoter og informasjon relatert til deltakere på utslippskvotemarkedet (se MAR artikkel 7 nr.1 bokstav c jf. nr. 4 annet ledd mv.)
Pliktene for deltakerne på utslippskvotemarkedet omfatter blant annet:
- Plikt til å offentliggjøre innsideinformasjon vedrørende utslippskvoter som den innehar som ledd i sin virksomhet (artikkel 17 nr. 2). Eventuelt kan deltakeren utsette offentliggjøringen dersom vilkårene i artikkel 17 nr. 4 er oppfylt, men skal da underrette Finanstilsynet om dette umiddelbart etter offentliggjøringen av informasjonen (artikkel 17 nr. 4 tredje ledd). Se Offentliggjøring av innsideinformasjon og utsettelse av innsideinformasjon
- Føre innsidelister vedrørende innsideinformasjon om utslippskvoter som oppstår i forbindelse med vedkommende markedsdeltakers fysiske virksomhet, (artikkel 18 nr. 8 bok a) og utlevere innsidelister til Finanstilsynet på forespørsel. Se Informasjon om innsidelister
- Deltakere på utslippskvotemarkedet er også underlagt reglene om markedssonderinger. Se Informasjon om markedssonderinger
- Personer med ledelsesansvar i deltakere på utslippskvotemarkedet og deres nærstående skal gi melding til Finanstilsynet og deltakeren på utslippskvotemarkedet om transaksjoner utført for egen regning i utslippskvoter, auksjonsprodukter basert på utslippskvoter eller derivater knyttet til disse (artikkel 19 nr. 1). Deltaker på utslippskvotemarkedet har plikt til å offentliggjøre disse meldinger (artikkel 19 nr. 3). De har også en plikt til å underrette om regelverket og føre lister over personer med ledelsesansvar og deres nærstående (artikkel 19 nr 5.)
Relevant informasjon
- Markedsatferd
- Forbud mot markedsmanipulasjon
- Generelt om sanksjonering ved brudd på markedsatferdsregler
- Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs)
- Forbud mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
- Forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon (taushetsplikt)
- Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt)
- Meldeplikt for personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående
- Flaggeplikt
- Shortsalg og rapportering av shortposisjoner
- Tilbakekjøp (Buy back)
- Stabilisering
- Innsidelister
- Markedssonderinger
- Investeringsanbefalinger
- Varsling