Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt)
Publisert: 22. februar 2021
Sist endret: 12. november 2022
Et velfungerende verdipapirmarked forutsetter at markedet har tillit til at investorene gis tilgang til opplysninger om forhold og hendelser som det er sannsynlig at de vil benytte som en del av grunnlaget for investeringsbeslutninger. Offentliggjøring av innsideinformasjon skal sikre at offentligheten raskt får tilgang til informasjonen, og slik at investorene kan foreta en fullstendig, korrekt og rettidig vurdering av denne.
Generelt om offentliggjøringsplikten og adgangen til å utsette offentliggjøring
Utstedere skal sikre at innsideinformasjon, som direkte vedrører dem, offentliggjøres så snart som mulig. Tilsvarende har også deltakere på utslippskvotemarkedet plikt til å offentliggjøre innsideinformasjon på en effektiv og rettidig måte. Se nærmere om hvem som omfattes av denne plikten på MAR og utslippskvotemarkedet, samt nærmere om offentliggjøringsplikten for denne gruppen nedenfor under Offentliggjøringsplikten for deltakere på utslippskvotemarkedet.
Umiddelbar offentliggjøring vil imidlertid i enkelte tilfeller kunne være egnet til å skade utstederens eller deltakeren på utslippskvotemarkedets legitime interesser. Av den grunn åpner MAR for å utsette offentliggjøringen dersom nærmere angitte vilkår er oppfylt. For finans- og kredittinstitusjoner oppstiller MAR en særskilt utsettelsesadgang der offentliggjøring kan medføre risiko for å undergrave utstederens og finanssystemets finansielle stabilitet. Se nærmere om dette under punktet “Generelt om utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon”.
Hvem omfattes av offentliggjøringsplikten?
Plikten til å offentliggjøre innsideinformasjon og adgangen til å utsette offentliggjøring får anvendelse på:
- Utstedere som har søkt om eller godkjent opptak av finansielle instrumenter på et regulert marked
- Utstedere som har instrumenter som bare handles på en multilateral handelsfasilitet (MHF) eller organisert handelsfasilitet (OHF) og som enten har søkt om opptak av finansielle instrumenter på en MHF eller som har godkjent at deres finansielle instrumenter handles på en MHF eller OHF.
- Deltakere på utslippskvotemarkedet som året før hadde utslipp over visse utslippsterskler (se nærmere i definisjonen i MAR artikkel 3 (1) nr. 20 jf. artikkel 17 nr. 2 (2), jf. underrettsakt 2016/522 artikkel 5) Se også MAR og utslippskvotemarkedet
Offentliggjøring av innsideinformasjon
Det er i MAR artikkel 17 og underrettsakt 2016/1055 artikkel 2 nærmere angitt hvordan utstedere og deltakere på utslippskvotemarkedet skal offentliggjøre innsideinformasjon. Offentliggjøringen skal skje på en måte som sikrer offentligheten rask, samtidig og på en ikke-diskriminerende måte, tilgang til informasjonen slik at offentligheten kan foreta en fullstendig, korrekt og rettidig vurdering av denne. Det er viktig å merke seg at offentliggjøring av innsideinformasjon ikke skal kombineres med markedsføring av utsteders virksomhet.
Innsideinformasjon skal offentliggjøres ved hjelp av tekniske metoder som sikrer at informasjonen kostnadsfritt når en så stor del av offentligheten samtidig som mulig, og at informasjonen formidles, via medier som offentligheten har rimelig tillit til mv. Ved offentliggjøring skal følgende opplysninger angis (underrettsakt 2016/1055 artikkel 2 nr. 1 b):
- At informasjonen er innsideinformasjon
- Identiteten til utsteder eller deltakeren på utslippskvotemarkedet
- Identiteten til personen som inngir meldingen: fornavn, etternavn og stilling
- Hva innsideinformasjonen gjelder
- Dato og klokkeslett for formidlingen mv.
Dersom det skulle oppstå feil eller avbrudd i forbindelse med offentliggjøringen, må utstedere og deltakere på utslippskvotemarkedet håndtere situasjonen i tråd med de krav som stilles til behandling av innsideinformasjon for å sikre fullstendighet, integritet og konfidensialitet. Det vises for øvrig til nærmere krav til offentliggjøring i underrettsakt 2016/1055 artikkel 2.
Offentliggjøringsplikten for utstedere
Tidspunkt
Utstedere skal offentliggjøre innsideinformasjon uoppfordret "så snart som mulig" (MAR artikkel 17 nr. 1). Den tidligere bestemmelsen norsk rett krevde at offentliggjøringen skjedde "umiddelbart". Departementet har lagt til grunn at informasjon som direkte angår utsteder i utgangspunktet fortsatt skal offentliggjøres umiddelbart og at plikten gjelder uavhengig av markedsplassenes åpningstider. Se nærmere om dette i Prop. 96 LS (2018-2019), punkt 6.8.1.5.
Publisering på eget nettsted i tillegg til offentliggjøring
I tillegg til offentliggjøringen, skal utsteder også publisere innsideinformasjonen på eget nettsted og holde den tilgjengelig der i minst 5 år. For nærmere om hvordan slik publisering skal gjøres, herunder om brukernes tilgang til nettsiden vises det til MAR artikkel 17 nr. 1 annet avsnitt jf. underrettsakt 2016/1055 artikkel 3.
Offentliggjøringsplikten for deltakere på utslippskvotemarkedet
Deltakere på utslippskvotemarkedet skal på en effektiv og rettidig måte offentliggjøre innsideinformasjon vedrørende utslippskvoter som den innehar som ledd i sin virksomhet. Dette omfatter virksomhet som vedkommende deltaker eller dets morforetak eller et tilknyttet foretak eier eller kontrollerer eller hvis driftsmessige forhold deltakeren eller dens morforetak eller tilknyttede foretak er helt eller delvis ansvarlig for. Når det gjelder anlegg, skal offentliggjøringen omfatte informasjon om kapasiteten og utnyttelsen av anlegg, herunder informasjon om planlagt og ikke-planlagt driftsstans ved anleggene.
Offentliggjøringsplikten gjelder ikke dersom:
- anleggene eller virksomheten i det foregående året hadde utslipp som ikke overskred en minsteterskel på karbondioksid (CO2)-ekvivalenter på 6 millioner tonn per år, eller
- dersom de driver forbrenningsvirksomhet, har hatt en nominell varmeeffekt som ikke har overskredet en minsteterskel på 2 430 MW.
For en nærmere omtale av definisjonen av deltakere på utslippskvotemarkedet og anvendelsen av tersklene, se MAR og utslippskvotemarkedet.
Det er gitt en egen definisjon av innsideinformasjon relatert til utslippskvoter, auksjonsprodukter på utslippskvoter (se MAR artikkel 7 nr. 1 bokstav c jf. nr. 4). I samsvar med denne definisjonen må deltakere på utslippskvotemarkedet foreta en konkret vurdering av om de aktuelle opplysningene oppfyller kriteriene for å kunne anses som innsideinformasjon. Hvor samlede utslipp eller forbrenningsvirksomhetens nominelle varmeeffekt, er lik eller lavere enn ovennevnte terskler, skal opplysninger om deltakerne på utslippskvotemarkedets fysiske virksomhet, ikke anses å påvirke prisen på utslippskvoter merkbart (se MAR artikkel 7 nr. 4 annet ledd).
Når det gjelder metodene for offentliggjøring av innsideinformasjon, vises det til bestemmelsen i underrettsakt 2016/1055 artikkel 2.
Offentliggjøringsplikten for utstedere tatt opp til handel på vekstmarkeder for små og mellomstore bedrifter (SMB)
MAR oppstiller enkelte særlige bestemmelser for utstedere opptatt til handel på vekstmarkeder for små og mellomstore bedrifter (vekstmarked for SMB-er). Et vekstmarked for SMB-er er definert som en MHF registrert som et vekstmarked for SMB-er i samsvar med MiFID II artikkel 33. Denne gruppen utstedere kan blant annet, i tillegg til å offentliggjøre informasjonen velge å legge ut innsideinformasjon på handelsplassens nettsted i stedet for på eget nettsted dersom handelsplassen tilbyr dette (MAR artikkel 17 nr. 9).
Det er på det nåværende tidspunktet ikke registrert noen norske vekstmarkeder for SMB-er hos Finanstilsynet.
Generelt om utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon
Utstedere og deltakere på utslippskvotemarkedet kan på eget ansvar utsette offentliggjøring av innsideinformasjon forutsatt at følgende vilkår for dette er oppfylt samtidig (MAR artikkel 17 nr. 4 jf. underrettsakt 2016/1055 kapittel III):
- at umiddelbar offentliggjøring er egnet til å skade de legitime interessene til utstederen eller deltakeren på utslippskvotemarkedet,
- at utsatt offentliggjøring er ikke egnet til å villede allmennheten, og
- at utstederen eller deltakeren på utslippskvotemarkedet er i stand til å sikre at opplysningene forblir konfidensielle.
Det vises til ESMAs retningslinjer om utsatt offentliggjøring (ESMA/2016/1478), hvor ESMA blant annet angir en ikke-uttømmende liste over situasjoner der umiddelbar offentliggjøring etter en konkret vurdering kan anses å skade utsteders legitime interesser mv.
Dersom utsteder eller deltaker på utslippskvotemarkedet beslutter å utsette offentliggjøringen, skal opplysninger relatert til utsettelsen lagres og oppdateres løpende. Dette omfatter blant annet
- datoer og klokkeslett for når innsideinformasjonen forelå, når beslutningen ble tatt, og når informasjonen sannsynligvis vil offentliggjøres,
- identiteten til ulike personer som blant annet har deltatt i beslutningen, samt
- dokumentasjon for oppfyllelse av vilkårene for utsettelse mv.
Slike opplysninger og dokumentasjon skal lagres elektronisk på et varig medium som sikrer at opplysningene er tilgjengelige, lesbare og kan oppdateres fortløpende. For de nærmere detaljerte kravene vises det til bestemmelser i underrettsakt 2016/1055 artikkel 4.
Ved utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon skal utsteder eller deltakeren på utslippskvotemarkedet, føre kontroll med og besørge at vilkårene for utsettelsen til enhver tid er oppfylt, samt sikre at det føres innsidelister i tråd med MAR artikkel 18. Dersom ett eller flere av vilkårene for utsettelsen ikke lenger kan anses oppfylt, skal utstederen eller deltakeren på utslippskvotemarkedet så snart som mulig besørge offentliggjøring i tråd med MAR artikkel 17. Tilsvarende gjelder der et rykte vedrører innsideinformasjon hvor offentliggjøring er utsatt, er tilstrekkelig konkret til at det indikerer at det ikke lenger kan sikres at opplysningene forblir konfidensielle (se særlig MAR artikkel 17 nr. 7 første og annet avsnitt). Det gjøres oppmerksom på at dersom det i ettertid viser seg at vilkårene ikke anses å ha vært oppfylt, kan det bli ansett som en overtredelse av opplysningsplikten som kan bli sanksjonert.
For nærmere om underrettelser om utsatt offentliggjøring vises det til dette under rapportering.
Utsatt offentliggjøring –utsteder
Dersom en utsteder, som har søkt om eller godkjent opptak av sine finansielle instrumenter på et regulert marked, har utsatt offentliggjøringen av innsideinformasjon, skal utstederen umiddelbart etter at informasjonen blir offentliggjort, underrette operatøren av det regulerte markedet om at offentliggjøring ble utsatt, jf. MAR artikkel 17 nr. 4 tredje ledd jf. verdipapirforskriften §17-1.
Tilsvarende skal en utsteder som bare handles på en MHF, og som enten har søkt om opptak eller godkjent at deres finansielle instrumenter handles der, umiddelbart etter offentliggjøringen underrette operatøren av MHF-en dersom operatøren av denne også er en markedsoperatør (Oslo Børs). Dersom utstedere som kun handles på en OHF omfattes av offentliggjøringsplikten mv., skal underretningen gjøres til Finanstilsynet.
Dersom operatøren av regulert marked eller MHF-en eller Finanstilsynet anmoder om det, skal utstederen gi en skriftlig redegjørelse for hvordan vilkårene for utsettelsen ble oppfylt. Nærmere om kravene til slik underretning og innsendelse av disse er omtalt på Rapportering ved utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon.
Utsatt offentliggjøring - deltakere på utslippskvotemarkedet
En deltaker på utslippskvotemarkedet som er registrert (i Foretaksregisteret) i Norge, og som har utsatt offentliggjøringen av innsideinformasjon, skal umiddelbart etter offentliggjøringen av informasjonen underrette Finanstilsynet om dette (jf. MAR artikkel 17 nr. 4 tredje ledd, jf. underrettsakt 2016/522 artikkel 6 nr. 2).
Dersom Finanstilsynet anmoder om det, skal deltakere på utslippskvotemarkedet gi en skriftlig redegjørelse for hvordan vilkårene for utsettelsen ble oppfylt. Nærmere om kravene til slike underrettelser og innsendelse, se Utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon- for deltakere på utslippskvotemarkedet.
Utsatt offentliggjøring – hvor utsteder er en kreditt- eller finansinstitusjon
På bakgrunn av kreditt- og finansinstitusjoners sentrale rolle for finansiell stabilitet i finansmarkedene, åpner MAR for at slike utstedere, etter særlig snevre unntaksbestemmelser, kan utsette offentliggjøring av innsideinformasjon ved ekstraordinære omstendigheter. Det er oppstilt særskilte vilkår for å utsette offentliggjøring etter dette unntaket (se MAR artikkel 17 nr. 5 og nr. 6, jf. underrettsakt 2016/1055 artikkel 5), herunder er det oppstilt krav om:
- at offentliggjøringen av innsideinformasjonen medfører risiko for å undergrave utstederens og finanssystemets finansielle stabilitet,
- at det er i allmennhetens interesse å utsette offentliggjøringen,
- at det er mulig å sikre at opplysningene forblir konfidensielle, og
- innhenting av skriftlig forhåndssamtykke fra Finanstilsynet.
For nærmere om prosessen relatert til eventuell avgivelse av forhåndssamtykke, herunder den dokumentasjon utsteder må fremlegge vises det til MAR artikkel 17 nr. 6, jf. underrettsakt 2016/1055 artikkel 5. Denne særskilte ordningen gjelder for kreditt- og finansinstitusjoner slik dette er definert i MAR (se artikkel 3 nr. 1 punktene 3 og 4 jf. kapitalkravsforordningen 2013/575 (CRR)).
For nærmere veiledning om vilkårene, innhenting av samtykke mv. vises det for øvrig til ESMAs spørsmål- og svardokument ESMA-70-145-111 ("ESMAs Q&A om MAR"), punktene 5.3-5.5 (se Regelverk).
Kravene til listeføring etter artikkel 18 og plikten til å offentliggjøre informasjonen så snart som mulig, dersom det ikke lenger er mulig å sikre konfidensialitet, gjelder også ved utsettelse av offentliggjøring etter denne bestemmelsen.
Rapportering, tilsyn og sanksjonering
Tilsyn med overholdelse av informasjonsplikten, herunder utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon etter MAR artikkel 17 nr. 4, jf. underrettsakt 2016/1055, er i forhold til utstedere opptatt til handel på en regulert markedsplass eller MHF der operatøren er en markedsoperatør, delegert til operatøren av den aktuelle handelsplassen (Oslo Børs). Dette innebærer at markedsoperatøren har fått delegert tilsynskompetanse, herunder kompetanse til å ilegge overtredelsesgebyr ved brudd på bestemmelsen, jf. verdipapirhandelloven §19-1 jf. §21-1(5) jf. verdipapirforskriften §17-1.
Der utsteder er en kreditt- eller finansinstitusjon har Finanstilsynet tilsyn med den særlige adgangen til utsatt offentliggjøring etter MAR artikkel 17 nr. 5 og nr. 6. Finanstilsynet fører også tilsyn med informasjonsplikten for deltakere på utslippskvotemarkedet. Overtredelse av bestemmelsene kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr etter verdipapirhandelloven § 21-1 (1). Forsettlige eller uaktsomme overtredelser kan straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år etter verdipapirhandelloven § 21-15 (4) nr. 1.
Regelverk
Regler om utsteders plikt til å offentliggjøre innsideinformasjon og adgangen til å utsette slik offentliggjøring følger av:
- MAR artikkel 17
- Underrettsakt 2016/1055
For nærmere veiledning se:
- ESMAs spørsmål- og svardokument ESMA-70-145-111 ("ESMAs Q&A om MAR") kapittel 5.
For nærmere informasjon – se Regelverk
Relevant informasjon
- Markedsatferd
- Forbud mot markedsmanipulasjon
- Generelt om sanksjonering ved brudd på markedsatferdsregler
- Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs)
- Forbud mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
- Forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon (taushetsplikt)
- Meldeplikt for personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående
- Flaggeplikt
- Shortsalg og rapportering av shortposisjoner
- Tilbakekjøp (Buy back)
- Stabilisering
- Innsidelister
- Markedssonderinger
- Investeringsanbefalinger
- MAR og utslippskvotemarkedet
- Varsling