Grensekryssende virksomhet
Publisert: 5. november 2018
Sist endret: 11. januar 2024
Grensekryssende virksomhet karakteriseres av virksomhet som tilbys på tvers av landegrensene. Virksomheten kan enten drives som grensekryssende virksomhet fra hjemstaten eller gjennom etablering av filial i vertsstaten, hvor sistnevnte innebærer en mer varig etablering ved egne ansatte. Betalingsforetak og verdipapirforetak gis mulighet til også å benytte agenter. Betalingsforetakets agenter yter betalingstjenester på vegne av betalingsforetaket. Verdipapirforetakets tilknyttede agenter kan kun yte begrensede tjenester på vegne av verdipapirforetaket.
Norske finansforetaks virksomhet i utlandet er regulert i finansforetaksloven kapittel 4 og finansforetaksforskriften kapittel 4. Utenlandske finansforetaks virksomhet i Norge er regulert i finansforetaksloven kapittel 5 og finansforetaksforskriften kapittel 5. Norske verdipapirforetaks virksomhet i utlandet er regulert i verdipapirhandelloven §§ 9-32 og 9-33 og verdipapirforskriften §9-39. Utenlandske verdipapirforetaks virksomhet i Norge er regulert i verdipapirhandelloven §§ 9-34 til 9-37.
Gebyr for søknader og meldinger om grensekryssende virksomhet mv. fra 1. januar 2024
Finanstilsynslovens regler om utlikning av Finanstilsynets utgifter ble endret med virkning fra 1. juli 2023. Utlikningsforskriftens del om behandlingsgebyr trådte i kraft 1. januar 2024.
De nye reglene innebærer at det innen enkelte områder innføres behandlingsgebyr og en fast årlig avgift i tilknytning til foretak som driver virksomhet i Norge med konsesjon fra andre lands tilsynsmyndigheter. Dette omfatter også norske agenter av betalingsforetak med konsesjon fra et annet EØS-land og tredjelandsrevisorer.
For de fleste foretak som er etablert i annet EØS-land, vil meldinger om grensekryssende virksomhet utveksles mellom de ulike lands tilsynsmyndigheter. Andre virksomheter, som for eksempel tredjelandsrevisorer og forvaltere av alternative investeringsfond etablert utenfor EØS som skal markedsføre fond, må søke om tillatelse. Opplysninger om grensekryssende virksomhet skal registreres i Finanstilsynets virksomhetsregister.
Etter utlikningsforskriften § 9 skal behandlingsgebyrene ikke være lavere enn kr 5 000 og ikke høyere enn kr 30 000. Gebyrene skal dekke Finanstilsynets utgifter til behandling av meldingene og søknadene, inkludert vedlikehold av registre og systemer mv.
For 2024 er behandlingsgebyrene fastsatt som følger:
- norske agenter av betalingsforetak etablert i et annet EØS-land: kr 5 000
- forvaltere av alternative investeringsfond etablert i et annet EØS-land som skal markedsføre fond etablert utenfor EØS (aifl. § 6-4): kr 8 000 per fond
- forvaltere av alternative investeringsfond etablert utenfor EØS som skal markedsføre fond (aifl. § 6-5): kr 15 000 per fond
- forvaltningsselskap etablert utenfor Norge som skal markedsføre utenlandsk verdipapirfond som ikke er UCITS til ikke-profesjonelle investorer (vpfl. § 9-4): kr 25 000 per fond
- forvaltningsselskap etablert i et annet EØS-land som melder markedsføring av utenlandsk fond (vpfl. § 9-3): kr 5 000 per fond
- forvaltere av alternative investeringsfond etablert i et annet EØS-land som melder markedsføring av fond (aifl. § 6-3): kr 5 000 per fond
- forvaltere av alternative investeringsfond etablert i et annet EØS-land som skal markedsføre fond til ikke-profesjonelle investorer (aifl. § 7-1): kr 25 000 per fond
- norske agenter tilknyttet verdipapirforetak etablert i et annet EØS-land kr 8 000
- revisjonsforetak hjemmehørende i et land utenfor EØS som reviderer årsregnskapet til et foretak som er etablert utenfor EØS, og som har utstedt omsettelige verdipapirer som er tatt opp til handel på et regulert marked i Norge: kr 5 000
Faktura for saksbehandlingsgebyrene sendes ut via tilsynets regnskapsleverandør Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ). DFØ bruker Fair Distribution for fakturadistribusjon. Ved manglende betaling vil ikke foretaket/personen bli registrert i Finanstilsynets virksomhetsregister, ev. vil kunne bli slettet fra virksomhetsregisteret etter registrering.
Finanstilsynets virksomhetsregister
Oversikt over foretak og personer som er under tilsyn av eller registrert hos Finanstilsynet.
Lover og forskrifter
For mer informasjon om hva meldingene fra tilsynsmyndigheten i hjemlandet skal inneholde, se finansforetaksloven og finansforetaksforskriften:
Forbehold om at virksomhetsregisteret kan inneholde feil
Finanstilsynet har som mål at alle opplysningene i virksomhetsregisteret til en hver tid skal være oppdatert. Vi tar likevel forbehold om at registeret kan inneholde feil.
Finanstilsynets virksomhetsregister oppdateres hver time.