Hvitvaskingsregelverket og forbrukernes rett til finansielle tjenester
Publisert: 21. februar 2024
Tilgang til bank og forsikringsprodukter er en forutsetning for å kunne delta i samfunnet. Loven gir derfor forbrukere rett til slike tjenester på vanlige vilkår. Bankene og forsikringsselskapene kan kun avslå eller avvikle et kundeforhold dersom de har saklig grunn for dette.
Det er viktig at finansforetak følger hvitvaskingsregelverket og bidrar i kampen mot hvitvasking og terrorfinansiering, men kravet om saklig grunn gjelder også dersom hvitvaskingsregelverket skal benyttes til å avslå eller avvikle kundeforhold. En saklig grunn kan være at finansforetakene ikke får tilstrekkelig informasjon om deg som kunde, noe som etter hvitvaskingsregelverket gir en plikt til å avvikle eller avvise kundeforholdet.
Individuell vurdering
Finansforetak må foreta en individuell vurdering hvis de skal avvise eller avvikle et kundeforhold, og dette kan bare skje dersom det foreligger saklig grunn. Foretakene har et ansvar for å legge til rette for finansiell inkludering. De må derfor også alltid vurdere om det kan være tilstrekkelig å begrense tjenestetilbudet eller sperre enkelte produkter eller tjenester, heller enn å nekte kundeforhold.
Personer, hele grupper eller sektorer kan ikke nektes finansielle tjenester utelukkende på grunn av sin risiko for hvitvasking og terrorfinansiering (såkalt de-risking).
Legitimasjon
Finansforetaket må være sikker på at du er den du utgir deg for å være, og be deg om gyldig legitimasjon. For personer som ikke har gyldig legitimasjon, for eksempel eldre, svært syke og flykninger, åpner regelverket i noen tilfeller for at det kan brukes annen dokumentasjon.
Du som kunde har krav på tilstrekkelig veiledning. Det er viktig at kundebehandlingen ved legitimeringsprosesser er organisert på en slik måte at du får tilstrekkelig veiledning av ansatte med nødvendig kompetanse, at du gis klar og tilstrekkelig informasjon og at det tilbys gode praktiske muligheter til å legitimere seg innenfor rammene av regelverket.
Informasjon om kunden og bruk av tjenestene
Banken eller forsikringsselskapet er også pålagt å innhente mer detaljert informasjon om sine kunder, blant annet om kundeforholdets formål og art, hvorfor du eventuelt ønsker å gjennomføre større transaksjoner, hvor pengene kommer fra eller hva de skal brukes til, samt om du eller nærstående har et høytstående verv eller stilling i utlandet. For mer informasjon om dette, se Veileder til hvitvaskingsloven.
Når foretaket ber om slike opplysninger er det viktig at du som kunde oppgir disse. Dersom du ikke gir opplysningene, kan dette være saklig grunn for å avvise eller avvikle kundeforholdet ditt.
Klagemuligheter
Dersom ditt kundeforhold er blitt avvist eller avviklet, uten at du mener det foreligger en saklig grunn, kan du klage til foretaket. Dersom du ikke blir enig med foretaket er det mulig å klage saken videre til Finansklagenemnda. Dersom du mener avslaget innebærer en diskriminerende praksis, kan du klage til Diskrimineringsnemda.
Finanstilsynet tar også gjerne imot konkrete tips i slike saker. Alle opplysninger som Finanstilsynet mottar, inngår som ledd i vurderingen av hvilke foretak som blir nærmere fulgt opp av Finanstilsynet. Finanstilsynet har imidlertid ikke mulighet til å bistå i uenigheter mellom deg som forbruker og finansforetaket, eller komme med uttalelser i konkrete enkeltsaker.