Verdipapirhandel
Sist publisert: 11. november 2022
Tilsynsarbeidet med verdipapirforetak og forvaltningsselskaper for verdipapirfond skal sikre at dette markedet fungerer tilfredsstillende. En viktig oppgave for å skape tillit til markedet er investorbeskyttelse. Aktiv oppfølging av foretakenes og investorenes etterlevelse av lover og regler bidrar til å skape slik tillit.
Verdipapirforetak
Hva er et verdipapirforetak?
Verdipapirforetak er foretak som yter investeringstjenester.
Investeringstjenester
Investeringstjenester vil blant annet være:
- megling av verdipapirer (motta og formidle kundeordre med finansielle instrumenter og utføre en ordre på vegne av en kunde i finansielle instrumenter)
- porteføljeforvaltning (forvaltning av kundens midler og kundens finansielle instrumenter, i henhold til avtale og fullmakt fra kunden)
- å gi investeringsråd til hvordan en kunde bør plassere sine midler i finansielle instrumenter
Konsesjon fra Finanstilsynet
Investeringstjenester kan bare tilbys av foretak som har tillatelse til dette fra Finanstilsynet. Tillatelsen skal angi hvilke investeringstjenester og tilknyttede tjenester verdipapirforetaket kan yte.
Tilknyttede agenter
Et verdipapirforetak kan benytte tilknyttede agenter for å markedsføre sine tjenester, skaffe oppdrag, motta og formidle ordre, plassere finansielle instrumenter og gi råd om de finansielle instrumenter og investeringstjenester verdipapirforetaket tilbyr. Verdipapirforetak skal informere Finanstilsynet om bruk av tilknyttede agenter og disse skal registreres i Finanstilsynets konsesjonsregister. Den tilknyttede agenten har ikke selv tillatelse til å yte investeringstjenester, og må derfor opplyse kunder om hvem de tilbyr tjenester på vegne av. Agenten kan kun være tilknyttet ett verdipapirforetak. Verdipapirforetaket er ansvarlig for all virksomhet agenten forestår på verdipapirforetakets vegne.
Finansielle instrumenter
Finansielle instrumenter er definert i verdipapirhandelloven § 2-2. Med finansielle instrumenter menes omsettelige verdipapirer, verdipapirfondsandeler, pengemarkedsinstrumenter og derivater.
Nærmere beskrivelse av de ulike finansielle instrumenter og deres egenskaper og risiko er tilgjengelig på blant annet nettsidene til:
Tilknyttede tjenester
Et verdipapirforetak kan i sammenheng med ytelsen av investeringstjenester også yte visse tilknyttede tjenester. Dette kan for eksempel være oppbevaring av kundenes finansielle instrumenter, rådgivning om utarbeidelse av strategier og ulike finansielle analyser.
Finanstilsynets virksomhetsregister
Finanstilsynets virksomhetsregister inneholder opplysninger om verdipapirforetaket og hvilke investeringstjenester og tilknyttede tjenester foretakene kan yte.
Verdipapirforetakenes sikringsfond
Verdipapirforetak skal være medlem av Verdipapirforetakenes sikringsfond. Sikringsfondet dekker krav som skyldes verdipapirforetakenes manglende økonomiske evne til å betale tilbake penger eller levere tilbake finansielle instrumenter som foretaket oppbevarer, administrerer eller forvalter på vegne av kundene. Det maksimale dekningsbeløp er 200.000 kroner per kunde, per tilfelle.
Nærmere informasjon:
Markedsadvarsler
På Finanstilsynets nettsted publiseres markedsadvarsler mot foretak som opptrer uten tillatelse fra Finanstilsynet. Det er i denne sammenheng viktig at Finanstilsynet mottar henvendelser fra forbrukere som blir kontaktet av foretak som tilbyr investeringstjenester uten å inneha den nødvendige tillatelse. Kjennetegn ved henvendelser fra slike foretak er ofte at selgeren er svært pågående, at investeringen fremstilles som meget lønnsom og uten nevneverdig risiko, og at det er viktig at kunden tar en rask beslutning. Hvis du er i tvil om et foretak har tillatelse til å tilby investeringstjenester bør du sjekke om det er lagt ut en markedsadvarsel om foretaket. Det er viktig å være klar over at Finanstilsynets liste med markedsadvarsler ikke er en uttømmende liste, og således ingen garanti for at foretak som ikke er opplistet innehar de nødvendige tillatelser for å yte investeringstjenester. Se her også informasjon vedrørende Finanstilsynets konsesjonsregister.
Mer informasjon om markedsadvarsler
Grensekryssende virksomhet
Verdipapirforetak fra en annen EØS-stat kan etablere en filial i Norge. Den norske filialen må følge norske regler om investorbeskyttelse og god forretningsskikk, se neste punkt.
Et verdipapirforetak som er etablert i en annen EØS-stat kan også yte investeringstjenester direkte fra staten det er registrert i. Verdipapirforetak må melde til Finanstilsynet om at det skal yte grensekryssende virksomhet i tillegg til at det er krav om at foretaket innehar de nødvendige tillatelser og er under tilsyn i hjemstaten.
Verdipapirforetak som er etablert utenfor EØS-området må søke om særskilt tillatelse for å yte investeringstjenester i Norge.
Bestemmelser om investorbeskyttelse og god forretningsskikk
Det er stilt krav om god forretningsskikk for verdipapirforetak.
Noen av de sentrale forpliktelser er at:
- kunder skal gis relevante opplysninger i en form som kunden forstår slik at kunden er i stand til å forstå arten av og risikoen knyttet til investeringstjenesten og de finansielle instrumentene som tilbys, og da vil være i stand til å fatte en fornuftig investeringsbeslutning.
- Før avtaleinngåelse og før verdipapirforetaket yter investeringstjenesten, skal foretaket gi nødvendig informasjon om de finansielle instrumentene og foreslåtte investeringsstrategier, herunder hensiktsmessig veiledning og advarsel om risiko. Videre skal foretaket beskrive risikoen ved de aktuelle instrumentene, herunder forklare virkningen av lånefinansiering.
- Foretaket skal før ytelse av investeringstjenester, blant annet gi opplysninger om omkostninger og gebyrer, herunder de samlede kostnader kunden skal betale for det enkelte finansielle instrumentet.
Egnethetsvurdering
Foretaket plikter å gjennomføre en egnethetsvurdering ved yting av investeringsrådgivning og porteføljeforvaltning. For ikke-profesjonelle kunder skal foretaket innhente opplysninger om:
- kundens kunnskap om og erfaring fra det aktuelle investeringsområde (herunder erfaring og kunnskap med finansielle instrumenter, utdannelse og arbeidserfaring)
- kundens finansielle situasjon (herunder inntektsforhold, aktiva og normale finansielle forpliktelser)
- kundens investeringsmål (herunder investeringshorisont, risikovillighet, risikoprofil og målsetting).
- Undersøkelsene skal sette foretaket i stand til å anbefale den investeringstjeneste og de finansielle produkter som egner seg for den enkelte kunde. Mangelfull innhenting av informasjon kan medføre at kunden får rådgivning som ikke er tilpasset vedkommendes situasjon.
Hensiktsmessighetsvurdering
Ved ytelse av andre investeringstjenester enn investeringsrådgivning og porteføljeforvaltning skal verdipapirforetaket søke å innhente opplysninger om kundens kunnskap om og erfaring fra det aktuelle investeringsområdet. Hvis foretaket finner at den aktuelle investeringstjenesten eller det aktuelle finansielle produktet ikke er hensiktsmessig, skal kunden advares om dette.
Klageordninger
Informasjon til Finanstilsynet
Finanstilsynet er et tilsynsorgan og ikke et klageorgan. Finanstilsynet har ikke anledning til å vurdere enkeltsaker.
Informasjon om klager på foretak vil likevel være et element i det materialet som Finanstilsynet benytter i sitt tilsynsarbeid. Finanstilsynet er derfor interessert i informasjon om kritikkverdige forhold i foretakene, spesielt der forholdet kan være et resultat av systematiske brudd som krever videre oppfølging.
Vær oppmerksom på at Finanstilsynet i slike saker vil forholde seg til foretakene som er under tilsyn, og ikke til den enkelte klager. Det er dermed sjelden at Finanstilsynets behandling av en klage vil resultere i noen uttalelse som gir grunnlag for krav om kompensasjon etc. fra klagers side.
Klage til foretaket
Før du klager til et av klageorganene må du ha klaget direkte til det aktuelle foretaket. Foretaket skal gi deg som kunde tilgang til dokumentasjon som omhandler ditt kundeforhold og de transaksjoner du har utført gjennom foretaket.
Dersom din klage til verdipapirforetaket ikke fører fram kan du ta saken opp med Norges Fondsmeglerforbunds etiske råd eller Finansklagenemda.
Norges Fondsmeglerforbund er en landsomfattende næringsorganisasjon for verdipapirforetak. Norges Fondsmeglerforbund har opprettet et etisk råd som behandler klagesaker fra verdipapirforetaks kunder og forbundets medlemsforetak. Hvis verdipapirforetaket man ønsker å klage på er medlem av forbundet kan en klage rettes dit.
Finansklagenemnda er et utenrettslig tvisteløsningsorgan som har som hovedformål å behandle tvister som oppstår mellom finansforetak og deres kunder innenfor tjenesteområdene forsikring, bank, finans og verdipapirfond. For verdipapirforetak gjelder dette kun et fåtall bankeide meglerhus. Vær oppmerksom på at Finansklagenemnda kun behandler klager mot et verdipapirforetak når tvisten gjelder investeringsrådgivning og klager er en privatperson.
Mer informasjon finnes på:
Dersom du ikke når fram i disse instansene, eller dersom det aktuelle foretaket ikke er medlem i noen av de ovennevnte organisasjonene, kan du bringe saken inn for de alminnelige domstoler.
Mer informasjon om saksgangen hos domstolene er tilgjengelig på:
Relatert innhold
Finanstilsynets virksomhetsregister
Oversikt over foretak og personer som er under tilsyn av eller registrert hos Finanstilsynet.
Meir informasjon
- Hvitvaskingsregelverket og forbrukernes rett til finansielle tjenester
- Spørsmål om lån, renter og andre kundeforhold i bankar og andre finansføretak
- Kva gjer Finanstilsynet for forbrukarane?
- Klagebehandling - oversikt over klagenemnder
- Sikringsordningar og garantiordningar
- Verksemdsregister
- Marknadsåtvaringar / investeringsbedrageri
- Informasjon om Finanstilsynet
Finansportalen
Finansportalen er ei teneste frå Forbrukarrådet for kundar som vil samanlikne tilboda i marknaden for banktenester, forsikringsprodukt, investering og pengeoverføring til utlandet.