Finanstilsynet forventer at det legges til rette for finansiell inkludering av flyktninger
Nyheter
Publisert: 14. mars 2022
Finanstilsynet er kjent med at det kan være krevende for enkelte flyktninger å få tilgang til bank- og forsikringstjenester på grunn av hvitvaskingsregelverkets bestemmelser om legitimering. Finanstilsynet minner om at finansforetak har kontraheringsplikt etter finansregelverket og et ansvar for å legge til rette for finansiell inkludering, herunder å tilby grunnleggende banktjenester og forsikringsprodukter.
Finanstilsynet anmoder om at finansforetak sikrer at flyktninger får tilgang til grunnleggende banktjenester og forsikringsprodukter.
Regjeringen har besluttet midlertidig kollektiv beskyttelse for ukrainske flyktninger. Ordningen med midlertidig kollektiv beskyttelse innebærer at asylsøkere gis en tillatelse basert på gruppetilhørighet, og ikke etter en individuell vurdering. Tillatelsene gis for ett år, og gir blant annet rett til å arbeide og få nærmeste familie til Norge.
Tilgang til grunnleggende finansielle produkter og tjenester er en forutsetning for å delta fullt ut økonomisk og sosialt i samfunnet, men det er også viktig i kampen mot hvitvasking og terrorfinansiering.
Finanstilsynet anmoder om at finansforetak sikrer at flyktninger fra Ukraina får tilgang til grunnleggende banktjenester og forsikringsprodukter. Det vises i sin helhet til veileder til hvitvaskingsloven pkt. "4.3.1.7 Personer som ikke har gyldig legitimasjon – utenlandske statsborgere".
Finanstilsynet minner også om at hvitvaskingsregelverket åpner for forenklede kundetiltak i de situasjoner hvor et kundeforhold representerer en lav risiko. I hvitvaskingsforskriften § 4-6 (2) nr. 4 er det eksplisitt nevnt at det å tilby begrensede finansielle produkter eller tjenester til visse kundegrupper med det formål å fremme finansiell inkludering, kan være en indikasjon på lav risiko for hvitvasking og terrorfinansiering.
Finanstilsynet anser at hvitvaskingsregelverket åpner for at det for visse sårbare kundegrupper, uten legitimasjon som oppfyller alle kravene i hvitvaskingsforskriften § 4-3, kan være tilstrekkelig at kundens identitet bekreftes ved å innhente oppholdskort og foreta annen nødvendig kontroll av identiteten, eksempelvis:
- Bekreftelse på rett på offentlige ytelser eller stønadsbekreftelse.
- Innhente kopi av utenlandsk identitetskort, hvis personen innehar dette.
- Arbeidskontrakt, der slik finnes.
- Leiekontrakt på bolig, der slik finnes.
- Innhente bekreftelse på kundens identitet fra en nærstående med gyldig legitimasjon.
- Undersøke hvorvidt Utlendingsdirektoratet har utstedt oppholdskortet.
Banktjenestene kan underlegges bruks- og beløpsbegrensninger for å redusere risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering.
Den rapporteringspliktige må foreta en konkret risikovurdering og vurdere om det skal settes en maksimal grense for innskudd og uttak fra konto, om kontantuttak skal forbys, og om banktjenestene skal begrenses til kun innenlandsoverføringer.
Kunder som innebærer høyere risiko, må håndteres basert på konkrete risikofaktorer. Finansforetak som er underlagt krav til kontraheringsplikt og finansiell inkludering må påse at det ikke utvikles en diskriminerende praksis basert på flyktningstatus e.l.
Det finnes ytterligere relevant informasjon og veiledning hos den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA), se for eksempel:
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.