Tematilsyn - Tjenesten kontant i butikk
Tilsynsrapporter og vedtak
Publisert: 1. februar 2022
Finanstilsynet har gjennomført et tematilsyn om utvalgte bankers etterlevelse av hvitvaskingsregelverket for tjenesten kontant i butikk.
Tematilsynsrapport
Bakgrunnen for tematilsynet var at flere banker i 2020 i samarbeid etablerte tjenesten "kontant i butikk". Tjenesten er utviklet og tilbudt for å sikre bankkunders tilgang til et tilfredsstillende kontanttilbud.
Formålet med tilsynet var å kartlegge bankenes etterlevelse av sentrale plikter etter hvitvaskingsloven, samt å øke bankenes oppmerksomhet mot sårbarheter for hvitvasking og/eller terrorfinansiering som tjenesten medfører.
Tilsynet avdekket mangler ved bankenes identifisering og vurdering av tjenestens sårbarhet og risiko, vurdering av nødvendige tiltak for å redusere risiko, herunder rutiner for løpende oppfølging, rutiner for opplæring samt undersøkelser av identifiserte mistenkelige forhold. Videre avdekket tilsynet et behov for at bankene evaluerer utformingen av varslinger nærmere med tanke på å bedre kvaliteten på disse, samt vurderer justeringer i grensene for kontantinnskudd.
Finanstilsynet fremhever at det er viktig at bankene identifiserer og vurderer sårbarheten og risikoen knyttet til nye tjenester som tas i bruk, gjennomfører tilstrekkelig løpende oppfølging, samt undersøker mistenkelige forhold, noe som er nødvendig for å redusere risikoen for at tjenesten utnyttes som et ledd i hvitvasking eller terrorfinansiering. Finanstilsynet forventer at brukersteds- og kontobankene iverksetter tiltak for å etterleve hvitvaskingsregelverket og styrker den funksjonelle utformingen av tjenesten kontant i butikk.
Deler av tematilsynsrapporten er unntatt offentlighet, men er gjort kjent for bankene som deltok i tilsynet.
Abonner på nyheter
Registrer deg for å få nyhetsvarsling når Finanstilsynet publiserer saker du er interessert i.