Internasjonalt samarbeid
Publisert: 14. februar 2023
Tilsynssamarbeid på tvers av landegrenser skal bidra til å identifisere risikofaktorer i foretak og bevegelser i det internasjonale finansmarkedet på et tidlig tidspunkt. Tilsynssamarbeidet gjør det også mulig å sette i verk samordnede tiltak for å redusere risiko og håndtere kriser.
Globalt samarbeid
Stater og myndigheter samarbeider globalt for å utvikle prinsipper for regelverk og tilsyn med finansforetak og finansmarkedene. Finanstilsynet deltar i en rekke internasjonale organisasjoner og arbeidsgrupper. Se oversikt over hvilke internasjonale organisasjoner Finanstilsynet deltar i nedenfor.
Europeisk samarbeid
Om EUs finanstilsynsmyndigheter
Deltakelsen i det europeiske tilsynssamarbeidet er omfattende og avgjørende for at Finanstilsynet kan utføre sine oppgaver i tråd med EØS-forpliktelsene. Det europeiske finanstilsynssystemet består av de nasjonale finanstilsynene sammen med:
- Den europeiske banktilsynsmyndigheten (EBA)
- Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA)
- Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon (EIOPA)
- Det europeiske rådet for systemrisiko (ESRB)
Finanstilsynet deltar som medlem i finanstilsynsmyndighetene i EU sammen med de andre nasjonale finanstilsynene i EØS-landene. Dette er forankret i EØS-avtalen. Tilsynsmyndighetene i EØS-EFTA-statene har ikke stemmerett i organene som kan fatte vedtak, men deltar for øvrig med de samme rettigheter og plikter som EU-landenes representanter. De felles europeiske finanstilsynsmyndighetene kan ikke fatte vedtak som er direkte rettet mot EØS-EFTA-statene. Denne vedtakskompetansen ligger hos EFTAs overvåkningsorgan.
Finanstilsynet deltok i samtlige møter i tilsynsstyrene i EBA, ESMA og EIOPA i 2022. Finanstilsynet er også medlem i mange underkomiteer til EBA, ESMA og EIOPA. Her deltar fageksperter fra de nasjonale finanstilsynene i hele EØS, og det utarbeides saker som skal vedtas av tilsynsstyrene. Finanstilsynet deltok også, sammen med Norges Bank, i samtlige møter i ESRBs styre (General Board) i 2022 samt i sentrale underkomiteer.
Tilsynssamarbeidet i EØS er viktig for Finanstilsynet av flere grunner. Finanstilsynet har gjennom deltakelse i EUs finanstilsynsmyndigheter blant annet mulighet til å delta i en tidlig fase når EU-regler og retningslinjer og anbefalinger utarbeides. Videre operer mange finansinstitusjoner på tvers av landegrensene i EØS, og et godt samarbeid mellom de nasjonale finanstilsynene er viktig for å sikre lik tilsynspraksis og effektive tilsyn med både enkeltinstitusjoner og finansmarkedet generelt.
Arbeid i EUs finanstilsynsmyndigheter
Det var høy aktivitet i EUs finanstilsynsmyndigheter i 2022 i forbindelse med både regelverksutvikling, samordning av tilsynspraksis i EØS og overvåking og håndtering av risikoer for investorer, markedet og finansiell stabilitet. Krigen i Ukraina og geopolitisk usikkerhet satte preg på arbeidet i 2022. I tillegg var klimarisiko og implementering av regelverket om bærekraftig finans prioriterte områder i både EBA, ESMA og EIOPA.
EBA hadde i 2022 høy aktivitet på hvitvaskingsområdet og gjennomførte blant annet en evaluering av Finanstilsynets tilsyn med etterlevelsen av hvitvaskings- og terrorfinansieringsregelverket. Finanstilsynet møter i EBAs anti-hvitvaskingskomité og har bidratt i flere undergrupper.
Finanstilsynet deltok i flere fagfellevurderinger i regi av EBA, blant annet om behandling av konsesjonssøknader etter betalingstjenestedirektivet (PSD2) og vurdering av IKT-risiko i forbindelse med SREP (Finanstilsynets vurdering av bankenes samlede risikonivå og kapitalbehov). Fagfellevurderinger blir organisert av EUs finanstilsynsmyndigheter med jevne mellomrom for blant annet å se på om nasjonale tilsynsmyndigheter har tilstrekkelig bemanning og kompetanse, samt om tilsyn med, og håndheving av, regelverk er effektivt og enhetlig.
EBA foretok i 2022 en vurdering av om norske kjernekapitalinstrumenter tilfredsstiller kravene i kapitalkravsforskriften (CRR). Resultatet av vurderingen ble publisert på Finanstilsynets nettsted i desember.
Arbeidet i ESMA har den siste tiden vært preget av markedsuro som følge av krisen i energimarkedet. I kraftderivatmarkedet har høye priser sammen med økt volatilitet blant annet medført økte marginkrav for aktørene, og likviditetspresset har medført fare for mislighold av derivatkontraktene.
ESMA gjennomførte også i 2022 felleseuropeiske tilsynsundersøkelser. Dette innebærer at alle land skal gjennomføre tilsynsaktiviteter på samme måte, samtidig og basert på felles metodikk. Både innretning, omfang, gjennomføring av slike tilsyn og rapportering bestemmes av ESMA. I 2022 deltok Finanstilsynet i ett slikt felleseuropeisk tilsyn om verdsettelse i verdipapirfond og alternative investeringsfond. Formålet var blant annet å undersøke om foretakene fulgte verdsettelsesprinsipper og -metoder som sikrer et korrekt og representativt bilde av fonds finansielle posisjoner under både normale og stressede markedsforhold.
Finanstilsynet deltok i 2022 i en fagfellevurdering i regi av ESMA. Temaet for fagfellevurderingen var prosessene for gjennomgang og godkjenning av prospekter.
Videre var Finanstilsynet gjenstand for flere fagfellevurderinger i regi av EIOPA, blant annet om oppfølging av utkontraktering og om egnethetsvurderinger. EIOPA gjennomførte i 2022 en stresstest av europeiske pensjonsinnretninger underlagt tjenestepensjonsdirektivet (IORP II) med vekt på klimarisiko. Tolv norske pensjonskasser deltok i stresstesten.
ESRB utstedte i september 2022 en advarsel til medlemslandene om økt sårbarhet i det finansielle systemet. ESRB understreket viktigheten av å bevare eller øke motstandskraften i finanssektoren, slik at den kan fortsette å støtte realøkonomien hvis og når alvorlige hendelser inntreffer.
Samarbeid om revisortilsyn
Finanstilsynet deltok i 2022 som observatør i det europeiske samarbeidet om revisortilsyn, Committee of European Auditing Oversight Bodies (CEAOB). I tillegg til samarbeid om tilsynsmetoder og harmonisert praksis registreres blant annet funn fra tilsyn på revisjonsområdet i en felles europeisk database. Dette er et nyttig grunnlag for tilsynet med de største revisjonsselskapene og i kommunikasjon med dem som fastsetter standarder for revisortilsyn.
EU-regelverk blir EØS-forpliktelser og norsk regelverk
Det aller meste av EU-regelverket på finansområdet er EØS-relevant og skal tas inn i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett. Finanstilsynet bistår Finansdepartementet i forberedelsene til dette, blant annet gjennom deltakelse i EFTA-samarbeidet, hvor EØS-EFTA-statene vurderer om regelverket er EØS-relevant og om det er behov for tilpasninger når reglene tas inn i EØS-avtalen.
Det ble i 2022 fastsatt mange forskrifter som gjennomfører utfyllende regler i norsk rett, såkalte nivå 2-regler, som er tatt inn i EØS-avtalen. Mange av disse forskriftene ble fastsatt av Finanstilsynet etter delegasjon fra Finansdepartementet.
Det ble i 2022 innlemmet rundt 80 rettsakter i EØS-avtalen på finansområdet. Det skaper tidvis utfordringer for markedsaktørene at det er et etterslep med å innlemme EU-rettsakter i EØS-avtalen. Ved utgangen av 2022 var det om lag 150 rettsakter på finansområdet som var vedtatt i EU, men ennå ikke innlemmet i EØS-avtalen.
Nordisk og nordisk-baltisk samarbeid
Flere finansforetak tilbyr tjenester i flere nordiske land gjennom datterselskaper og filialer og gjennom grensekryssende virksomhet. I et slikt integrert nordisk finansmarked er det viktig med tett samarbeid mellom tilsynsmyndighetene. Finanstilsynene i de nordiske landene har normalt årlige møter både på toppledernivå, for de ulike tilsynsområdene, for juridiske og administrative saker og for en rekke andre spesialområder.
Det er også faste samarbeidsmøter med andre nordiske tilsyn på revisjonsområdet. Tilsyn på revisjonsområdet er i de fleste andre land ikke underlagt det nasjonale finanstilsynet.
Finanstilsynet deltar i Nordic-Baltic Stability Group. Denne gruppen består av finansdepartementene, sentralbankene og finanstilsynene i de nordiske og baltiske landene. Gruppen har utarbeidet et rammeverk for å koordinere tiltak i de ulike landene for en eventuell krisesituasjon i systemviktige grensekryssende finansforetak.
Finanstilsynet deltar i Nordic-Baltic Macroprudential Forum og i undergruppene av dette forumet. Forumet består av ledelsen i sentralbankene og finanstilsynene, og de drøfter makroøkonomisk overvåkning og annet tilsynsarbeid i det nordiske og baltiske området.
Finanstilsynet deltar i en nordisk-baltisk arbeidsgruppe for hvitvaskingstilsyn og i en nordisk-baltisk arbeidsgruppe for PSD 2 og fintech sammen med de andre tilsynsmyndighetene i regionen.
Finanstilsynets deltakelse i internasjonale organisasjoner og komiteer i 2022
Sektorovergripende
- European Systemic Risk Board (ESRB) – Det europeiske rådet for systemrisiko
- Joint Committees for EBA, ESMA, EIOPA – felleskomiteene for de europeiske finanstilsynsmyndighetene
- EFTA Working Group on Financial Services
- Nordic-Baltic Macroprudential Forum
- Nordic-Baltic Stability Group
- Nordisk-baltisk arbeidsgruppe mot hvitvasking
- Nordisk-baltisk arbeidsgruppe for PSD 2 og fintech
- Financial Stability Board (FSB), Regional Consultative Group for Europe
- Financial Action Task Force (FATF) – internasjonalt samarbeidsforum for tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering, med sekretariat i OECD
- LEI ROC, Regulatory Oversight Committee, Global Legal Entity Identifier (LEI) System
- Integrated Financial Supervisors Conference (IFSC) – årlig konferanse
- Network for Greening the Financial System (NGFS)
- European Forum for Innovation Facilitators (EFIF)
Bank og finans
- European Banking Authority (EBA) – Den europeiske banktilsynsmyndigheten
- Basel Consultative Group
- Policy and Standards Group – Baselkomiteen (Finanstilsynet deltok ikke i 2021, men vil følge opp i 2022)
Forsikring og pensjon
- European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA) – Den europeiske tilsynsmyndigheten for forsikring og tjenestepensjon
- International Association of Insurance Supervisors (IAIS) – Den internasjonale organisasjonen for forsikringstilsyn
- International Forum of Insurance Guarantee Schemes (IFIGS) – Finanstilsynet deltok som sekretariat for garantiordningen for skadeforsikring
Verdipapirområdet
- European Securities and Markets Authority (ESMA) – Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten
- International Organization of Securities Commissions (IOSCO) – Den internasjonale organisasjonen av verdipapirtilsyn
- Enlarged Contact Group on Supervision of Collective Investment Funds (ECG) – Den utvidede kontaktgruppen for tilsyn med kollektive investeringsfond
Revisjon
- Committee of European Auditing Oversight Bodies (CEAOB) – samarbeid mellom revisortilsynsmyndighetene i EØS
- International Forum of Independent Audit Regulators (IFIAR) – internasjonalt forum
for revisortilsyn
IKT-tilsyn
- Information Technology Supervision Group (ITSG) – globalt tilsynssamarbeid om
IKT-risiko i finanssektoren - Financial Information Sharing and Analysis Center (FI-ISAC) – forum der banksektoren, påtalemyndighetene og IKT-beredskapsgrupper (CERTs) deler informasjon om nettkriminalitet i finanssektoren
Mer informasjon på finanstilsynet.no
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Bank og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Infrastruktur på verdipapirområdet
-
Markedsatferd i verdipapirmarkedet
-
Verdipapirforetak
-
Fond og kollektive investeringer
-
Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
-
Finansiell rapportering – noterte foretak
-
Revisjon
-
Rekneskapsførarverksemd
-
Eigedomsmekling
-
Inkassoverksemd
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Digital finans og IT-risiko