Markedsatferd i verdipapirmarkedet
Publisert: 14. februar 2023
De generelle atferdsreglene og tilsynet med at de blir fulgt, skal bidra til å beskytte investorer og sørge for god fordeling og prising av kapital. Reglene om ulovlig innsidehandel, markedsmanipulasjon og tilbørlig informasjonshåndtering er sentrale. Finanstilsynet følger også opp reglene om listeføring, undersøkelsesplikt, forbud mot urimelige forretningsmetoder samt meldeplikt og flaggeplikt ved verdipapirhandel.
Tilsyn, overvåking og kontroll
I tilsynet med markedsatferden samarbeider Finanstilsynet med Økokrim og Oslo Børs.
Flertallet av sakene som ble fulgt opp i 2022, ble rapportert til Finanstilsynet fra verdipapirforetak, utenlandske myndigheter og investorer. Mange saker ble også oversendt fra Oslo Børs eller initiert av Finanstilsynet selv på bakgrunn av hendelser i markedet. Finanstilsynets egne overvåkingssystemer utløste et stort antall alarmer som førte til videre undersøkelser.
Innside- og markedsmanipulasjonssakene er ofte tidkrevende. Dette gjelder særlig saker der undersøkelsene krever kartlegging av utenlandske investorers handel i forkant av ulike markedsbegivenheter. Slik kartlegging forutsetter utstrakt kontakt med utenlandske forvaltere og tilsynsmyndigheter.
I 2022 undersøkte Finanstilsynet
- 160 saker om mulig ulovlig innsidehandel og/eller brudd på taushetsplikt/listeføring
- 158 saker om mulig markedsmanipulasjon/urimelige forretningsmetoder
- 29 saker om flaggepliktig verdipapirhandel
- 43 saker om meldepliktig verdipapirhandel
- 8 saker om meldepliktige shortposisjoner
- 97 andre varsler av ulik art fra privatpersoner
Totalt mottok Finanstilsynet 163 rapporter fra verdipapirforetak og markedsplasser etter bestemmelsen om rapporteringsplikt ved mistanke om innsidehandel eller markedsmanipulasjon. Videre mottok Finanstilsynet 60 rapporter fra utenlandske tilsynsmyndigheter om innsidehandel eller markedsmanipulasjon.
Overtredelsesgebyr
Finanstilsynet ila i 2022 seks overtredelsesgebyr for brudd på flaggereglene og to for brudd på reglene om meldeplikt for primærinnsidere mv. Videre ila tilsynet tre overtredelsesgebyr for brudd på shortsalgreglene.
Anmeldelser til påtalemyndigheten
I 2022 anmeldte Finanstilsynet tre saker til påtalemyndigheten der det forelå mistanke om ulovlig innsidehandel og/eller brudd på taushetsplikten.
Oppfølging av anmeldte saker
Finanstilsynet samarbeider med Økokrim og lokale politidistrikter om anmeldte saker.
I 2022 ga Finanstilsynet bistand til utenlandske tilsynsmyndigheter i flere atferdssaker og mottok også slik bistand i enkeltsaker. Dette er i tråd med forpliktelser etter EØS-avtalen og andre internasjonale avtaler.
Shortsalg
Det er et generelt forbud mot udekket shortsalg. Dette innebærer at selgeren som hovedregel må ha sikret tilgang til verdipapiret slik at faktisk oppgjør kan finne sted. Dette kan gjøres ved innlån eller ved at det inngås en avtale som sikrer rettidig levering. Shortsalgforordningen åpner for unntak fra forbudet mot udekket shortsalg, blant annet for prisstillere.
Regelverket om shortsalg krever at investorer som har shortposisjoner i aksjer eller statsgjeld som overskrider fastsatte terskelverdier, rapporterer disse til tilsynsmyndigheten. Mottak og publisering av shortposisjoner foregår i Finanstilsynets shortsalgregister, ssr.finanstilsynet.no. Dette registeret er etablert i tråd med felleseuropeiske regler om shortsalg. Netto shortposisjoner over eller lik 0,5 prosent er offentlig informasjon. Øvrige innrapporterte posisjoner er tilgjengelige kun for Finanstilsynet og ESMA. Nettsiden til Finanstilsynet om shortsalg har relevant informasjon for mange og er hyppig besøkt.
I 2022 ble det publisert 1434 endringer i posisjoner større eller lik 0,5 prosent i 57 finansielle instrumenter. For posisjoner som ikke er offentlig tilgjengelige, det vil si rapporteringspliktige posisjoner under 0,5 prosent, mottok Finanstilsynet rapportering om 4491 posisjoner i 168 instrumenter. 191 forskjellige investorer rapporterte posisjoner i 2022.
I 2022 ble det ilagt tre administrative gebyr for overtredelse av shortsalgregelverket. Utover de administrative gebyrene fikk også en rekke foretak advarsler for mindre overtredelser av shortsalgregelverket. Finanstilsynet sender regelmessig statistikk over shortposisjoner i aksjer og statsgjeld til Den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten (ESMA).
Mer informasjon om shortsalgregister
Transaksjonsrapportering
Felleseuropeiske regler om transaksjonsrapportering er i Norge gjennomført i verdipapirhandelloven. Transaksjonsrapporteringssystemet (TRS) dekker hele EØS og mottar rapporter fra verdipapirforetak og handelsplasser om gjennomførte transaksjoner i finansielle instrumenter. Med finansielle instrumenter menes alle finansielle instrumenter som er notert på en handelsplass i EØS, og derivater med slike noterte finansielle instrumenter som underliggende (for eksempel aksjer).
Formålet er å gi nasjonale tilsynsmyndigheter et komplett bilde over verdipapirtransaksjonene som gjennomføres i markedet. TRS er viktig for mange av oppgavene som Finanstilsynet er satt til å utføre, og data fra TRS benyttes blant annet til å avdekke markedsmisbruk.
I 2022 mottok Finanstilsynet rundt 190 millioner godkjente transaksjonsrapporter via TRS. Av dette var 36 millioner transaksjonsrapporter fra verdipapirforetak i Norge. I tillegg til de godkjente transaksjonsrapportene mottok Finanstilsynet om lag fem millioner transaksjonsrapporter som ble avvist eller slettet. I 2022 kom 19 prosent av rapportene fra norske verdipapirforetak, mot 17 prosent i 2021. Tyskland er den største eksterne rapportøren nå med ca. 31 prosent av transaksjonene.
I 2022 ga Finanstilsynet ett foretak pålegg om retting av transaksjonsrapportering. Vedtaket er nærmere omtalt nedenfor under "Forvaltningspraksis".
Regelverksutvikling
Endringer i flaggereglene
1. september 2022 trådte nye regler om flaggeplikt i kraft. De nye reglene innebærer at markedet skal informeres om transaksjoner i større eierposisjoner mv. i noterte utstederforetak. Endringene er i tråd med endringer i EUs rapporteringsdirektiv. Reglene innebærer endringer på viktige punkter, blant annet ved at utlån, innlån, tilbakelevering og mottak av aksjer skal flagges. I forbindelse med ikrafttredelse av de nye flaggereglene utarbeidet Finanstilsynet en oppdatert veiledning til de reviderte flaggereglene. Veiledningen er tilgjengelig på Finanstilsynets nettsted.
Markedsmisbruksforordningen
Regler som svarer til markedsmisbruksforordningen i EU (MAR), og utfyllende regler gitt i kommisjonsforordninger ble gjennomført i norsk rett i verdipapirhandelloven og -forskriften 1. mars 2021. MAR viderefører atferdsregler som tidligere fulgte av verdipapirhandelloven, blant annet om innsidehandel, håndtering av innsideinformasjon, markedsmanipulasjon og primærinnsideres meldeplikt, men innebærer også en rekke endringer. Anvendelsesområdet for reglene har blitt utvidet ved at MAR gjelder fullt ut for finansielle instrumenter som handles på multilaterale handelsfasiliteter. For utstedere av finansielle instrumenter som handles på et regulert marked, har reglene om meldeplikt for primærinnsidere og nærstående blitt utvidet til å gjelde utstedere av alle finansielle instrumenter, for eksempel obligasjonsutstedere. Gjennomføringen av MAR innebærer også at Finanstilsynet har fått myndighet til å ilegge overtredelsesgebyr i en rekke tilfeller, blant annet ved brudd på reglene om markedsmanipulasjon, ulovlig spredning av innsideinformasjon og plikten til å føre innsidelister.
Finanstilsynet brukte i 2022 betydelige ressurser på å informere om tilsynets regelverksforståelse og forvaltningspraksis knyttet til MAR, blant annet gjennom seminarer, foredrag og løpende håndtering av henvendelser fra utstedere, primærinnsidere og rådgivere. I mai 2022 arrangerte Finanstilsynet et digitalt seminar spesielt rettet mot ikke-profesjonelle utstedere om atferdsreglene som er relevante for investorer, blant annet om misbruk av innsideinformasjon, markedsmanipulasjon og forskjellige informasjonsplikter.
Finanstilsynet undersøkte i 2022 etterlevelsen av MARs regler om investeringsanbefalinger. Reglene stiller visse opplysningskrav til enhver som utarbeider eller formidler investeringsanbefalinger. Finanstilsynet har særlig lagt vekt på anbefalinger fra finansielle påvirkere i sosiale medier, såkalte “finfluensere”. Tilsynet bidrar til å forebygge overtredelser av regelverket gjennom informasjonstiltak. I januar 2022 arrangerte Finanstilsynet i samarbeid med Forbrukertilsynet et digitalt seminar om hvilke regler som gjelder for "finfluensere". Finanstilsynet har også hatt flere saker til vurdering for å avklare om de som har utarbeidet eller formidlet investeringsanbefalinger, har overholdt regelverket. Disse undersøkelsene har omfattet både publikasjoner fra verdipapirforetak, som er underlagt omfattende regler, og privatpersoner. I enkelte tilfeller har overtredelsesgebyr vært vurdert.
I 2022 etablerte Finanstilsynet et system for regelmessig overvåking av meldeplikten for primærinnsidere og nærstående. Et viktig utgangspunkt for overvåkingen er Oslo Børs' lister over primærinnsidere og nærstående, som oversendes Finanstilsynet. Overvåkingssystemet har utløst et betydelig antall alarmer som har ført til videre undersøkelser.
Forvaltning
Transaksjonsrapportering – pålegg om retting
Finanstilsynet har over en tid gjennomført en grundig undersøkelse av DNB Bank ASAs rapportering av transaksjoner i finansielle instrumenter i Finanstilsynets finansielle transaksjonsrapporteringssystem (TRS). Kontrollen gjaldt foretakets rapportering siden 2020. Finanstilsynet fant at foretaket har hatt en omfattende og vedvarende feilrapportering av transaksjoner til Finanstilsynet. Som følge av de mange og vedvarende bruddene besluttet Finanstilsynet i et vedtak 31. oktober 2022 å pålegge foretaket å sørge for at rutiner og systemer bringes i samsvar med forpliktelsene etter MiFIR innen 1. februar 2023. Videre påla Finanstilsynet foretakets styre å be foretakets internrevisjon vurdere om gjennomførte tiltak er tilfredsstillende. En kopi av internrevisjonsrapporten skal oversendes Finanstilsynet innen samme frist.
Primærinnsideres meldeplikt – overtredelsesgebyr
Gjennomføringen av MAR medførte til dels betydelige endringer i reglene om primærinnsideres meldeplikt om transaksjoner i finansielle instrumenter utstedt av den aktuelle utstederen. I 2022 fattet Finanstilsynet to vedtak og ila overtredelsesgebyr for brudd på disse reglene.
Ett foretak ble ilagt overtredelsesgebyr på 150 000 kroner for brudd på bestemmelsen i MAR om at nærstående til primærinnsidere umiddelbart og senest innen tre virkedager skal gi melding til utsteder og til Finanstilsynet om transaksjoner utført for deres egen regning i aksjer eller gjeldsinstrumenter utstedt av utstederforetaket.
Equinor ASA ble ilagt overtredelsesgebyr på 150 000 kroner for brudd på bestemmelsen i MAR om at utstederforetaket skal påse at transaksjoner som er meldt til utstederforetaket av en primærinnsider, offentliggjøres umiddelbart og senest innen tre virkedager etter datoen for transaksjonen.
Mer informasjon på finanstilsynet.no
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Bank og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Infrastruktur på verdipapirområdet
-
Verdipapirforetak
-
Fond og kollektive investeringer
-
Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
-
Finansiell rapportering – noterte foretak
-
Revisjon
-
Rekneskapsførarverksemd
-
Eigedomsmekling
-
Inkassoverksemd
-
Internasjonalt samarbeid
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Digital finans og IT-risiko