Søknad om endringer i ansvarlig kapital
Publisert: 17. april 2017
Sist endret: 1. november 2024
Foretakene må søke Finanstilsynet om tillatelse før nettoreduksjoner av ansvarlig kapital. Sparebanker må i tillegg søke Finanstilsynet før forhøyelse av eierandelskapital. Søknader skal leveres gjennom Altinn.
Ren kjernekapital
Finanstilsynet skal godkjenne både egenkapitalbevisemisjoner og nedsettelse av rene kjernekapitalinstrumenter, inkludert erverv av egne egenkapitalbevis/aksjer.
Forhøyelse av aksjekapital/egenkapitalbeviskapital
Fra 31. desember 2019 skal forhøyelse av aksjekapital ikke lenger godkjennes av Finanstilsynet. Sparebankemisjoner krever Finanstilsynets godkjennelse. Kopi av protokoll fra generalforsamling og styreprotokoll der tegningskurs fremgår skal vedlegges søknaden. Først når sparebanken har mottatt tillatelse til forhøyelse av eierandelskapitalen, kan kapitalen innbetales.
Nedsettelse av aksjekapitalen/egenkapitalbeviskapitalen
Søknader om nedsettelse av rene kjernekapitalinstrumenter skal inneholde følgende informasjon:
- Opplysninger om oppfyllelsen av kapital- og bufferkrav og sammensetningen av ansvarlig kapital over en treårsperiode og hvordan innfrielsen eller tilbakekjøpet påvirker oppfyllelsen av kapitalkrav på selskapsnivå, delkonsolidert og konsolidert nivå.
- En vurdering av de risikoer institusjonen er eller kan bli eksponert for og om den ansvarlige kapitalen er tilstrekkelig til å dekke disse risikoene, herunder stresstester for vesentlige risikoer som viser mulige tap under ulike scenarier. Dersom Finanstilsynet allerede har tilgang til opplysningene gjennom pilar 2-rapporteringen, skal ikke disse opplysningene sendes inn på nytt.
- Kopi av protokoll fra generalforsamling eller forstanderskapsmøte/representantskapsmøte der vedtaket fremgår. I tillegg skal det vedlegges følgende dokumentasjon:
- Bekreftelse fra revisor om at det etter nedsettingen vil være full dekning for selskapets bundne egenkapital, jf. allmennaksjeloven § 12-2, annet ledd.
- Ved ikrafttredelse etter kreditorvarsel kreves bekreftelse underskrevet av styret og revisor om at forholdet til selskapets kreditorer ikke er til hinder for at beslutningen trer i kraft, jf. allmennaksjeloven § 12-6, første ledd, nr. 3.
Medregning av overskudd
Medregning av overskudd i den rene kjernekapitalen forutsetter særskilt forhåndstillatelse fra Finanstilsynet. Det vises til bestemmelser i kapitalkravforordningen (CRR) artikkel 26, jf. CRR/CRD IV-forskriften § 2 første ledd.
Tillatelse til å inkludere overskuddet kan gis dersom følgende vilkår er oppfylt:
- Overskuddet er bekreftet av revisor
- Foretaket har dokumentert at forventede utgifter eller utbytter er trukket fra overskuddet.
Revisors kontroll av delårsoverskuddet skal gi tilstrekkelig sikkerhet for at regnskapet er vurdert i samsvar med prinsippene i gjeldende regnskapsregelverk.
Nærmere regler om prinsippene for fastsettelse av forventede utgifter eller utbytter, følger av forordning (EU) 241/2014 artikkel 2 og 3, jf. CRR/CRD IV-forskriften § 2 andre ledd nr. 1. Forventede utbytter skal baseres på en godkjent utbyttepolitikk som er tilstrekkelig presis i formuleringen og som er praktisert. Hvis foretaket ikke har en tydelig utbyttepolitikk eller ikke har fulgt den politikken som er fastsatt, vil utdelingsforholdet baseres på det høyeste av gjennomsnittlig utdeling siste tre år og utdelingen det siste året.
Foretak som ønsker å medregne akkumulert overskudd må sende en søknad til Finanstilsynet som redegjør for forventede utbytter og utgifter som vil trekkes fra. Foretaket må bekrefte at det har intensjon om å innhente revisorbekreftelse hvert kvartal fremover. En tillatelse til medregning vil gjelde fremtidige innrapporteringer så lenge foretaket hvert kvartal sender inn revisorbekreftelse og forutsetningene for tillatelsen, herunder utbyttepolitikk mv, ikke endres. Finanstilsynet kan trekke tillatelsen tilbake.
Revisorbekreftelsen sendes til post@finanstilsynet.no med emne "Revisorbekreftelse". Hvis foretaket etter å ha mottatt tillatelse, likevel ikke innhenter revisorbekreftelse, vil det ikke kunne medregne delårsresultatet i ren kjernekapital, heller ikke resultat for tidligere kvartal.
Vedtektsendringer
Vedtektsendringer som følger av kapitalendringer er som hovedregel ikke søknadspliktig. Ved første gangs utstedelse av egenkapitalbevis må likevel den tilknyttede vedtektsendringen godkjennes.
Meldeplikt ved utdeling av utbytte og avgivelse av konsernbidrag
Dersom et finansforetaks styre foreslår å utdele utbytte som overstiger 50 prosent av resultatet etter godkjent resultatregnskap for siste regnskapsår, skal styret umiddelbart gi Finanstilsynet melding om forslaget i samsvar med finansforetaksloven § 10-6 tredje ledd.
Meldinger som innebærer at samlet utdeling av utbytte overstiger årets resultat, vil bli behandlet som søknader etter finansforetaksloven § 10-8.
Meldeplikten gjelder tilsvarende for hhv. avgivelse av konsernbidrag og utdeling av utbytte i kombinasjon med avgivelse av konsernbidrag, jf. finansforetaksloven § 18-3 tredje ledd.
Meldinger om utdeling av utbytte og avgivelse av konsernbidrag skal inneholde en redegjørelse for foretakets soliditet før og etter planlagt utbytte og/eller planlagt konsernbidrag. Meldingen skal også inneholde en redegjørelse for eventuelle ytterligere planlagte tiltak for å redusere foretakets ansvarlige kapital i inneværende år.
Dersom hensynet til finansforetakets soliditet tilsier dette, kan Finanstilsynet gi foretaket pålegg om ikke å dele ut utbytte eller om å dele ut et mindre utbytte enn det som er foreslått av styret eller vedtatt av generalforsamlingen, jf. finansforetaksloven § 10-6 fjerde ledd. Tilsvarende gjelder for avgivelse av konsernbidrag.
Søknadsplikt ved utbytte i form av erverv av egne aksjer/egenkapitalbevis
Alternative utbetalinger til utbytte i form av tilbakekjøp av egne aksjer eller egenkapitalbevis krever særskilt tillatelse etter finansforetaksloven § 10-5 tredje ledd. Det stilles samme krav til innhold i søknaden som ved søknad om nedsettelse av aksjekapital/eierandelskapital.
Annen godkjent kjernekapital og tilleggskapital
Innfrielse/tilbakekjøp av annen godkjent kjerne- eller tilleggskapital krever Finanstilsynets tillatelse. Slike søknader må inneholde følgende informasjon:
- Opplysninger om oppfyllelsen av kapital- og bufferkrav og sammensetningen av ansvarlig kapital over en treårsperiode og hvordan innfrielsen eller tilbakekjøpet påvirker oppfyllelsen av kapitalkrav på selskapsnivå, delkonsolidert og konsolidert nivå.
- Effekten av en refinansiering for institusjonens inntjeningsevne.
- En vurdering av de risikoer institusjonen er eller kan bli eksponert for og om den ansvarlige kapitalen er tilstrekkelig til å dekke disse risikoene, herunder stresstester for vesentlige risikoer som viser mulige tap under ulike scenarier. Dersom Finanstilsynet allerede har tilgang til opplysningene gjennom pilar 2-rapporteringen, skal ikke disse opplysningene sendes inn på nytt.
- Kopi av protokoll fra styremøtet hvor saken ble behandlet.
Foretaket skal benytte KRT-1124 for slike søknader.
Søknadsskjema
Finanstilsynet behandler sakene i rekkefølgen de kommer inn. Søknad som omfatter innfrielse, tilbakekjøp og annen nedsettelse av ansvarlig kapital skal sendes Finanstilsynet senest tre måneder før institusjonen må varsle om at dette skal finne sted. Når Finanstilsynet har gitt tillatelse og foretaket har varslet at det vil innfri kapitalen, skal den ikke lenger medregnes i den ansvarlige kapitalen.