Meldeplikt for personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående
Publisert: 22. februar 2021
Sist endret: 1. juni 2023
Personer med ledelsesansvar i en utsteder (såkalte primærinnsidere) eller i en deltaker på utslippskvotemarkedet, samt deres nærstående, skal gi melding om transaksjoner i finansielle instrumenter relatert til den aktuelle utsteder eller deltaker på utslippskvotemarkedet. Reglene skal sikre åpenhet i markedet om denne type transaksjoner, samt bidra til å forebygge markedsmisbruk. Meldeplikten inntrer når det totale transaksjonsbeløpet i løpet av et kalenderår utgjør 5 000 euro.
Melding om utførte transaksjoner skal sendes til Finanstilsynet og til utstederen eller deltakeren på utslippskvotemarkedet. Utsteder og deltaker på utslippskvotemarkedet er ansvarlig for å offentliggjøre meldingene.
Hvem har meldeplikt?
Meldeplikten gjelder for personer med ledelsesansvar i en utsteder eller en deltaker på utslippskvotemarkedet og deres nærstående.
Personer med ledelsesansvar er definert i MAR artikkel 3 nr. 1 punkt 25 og omfatter fysiske personer i nærmere angitte foretak, som er:
- medlem av foretakets administrasjons-, ledelses- eller kontrollorgan, eller
- andre ledende medarbeidere som jevnlig har tilgang til innsideinformasjon som direkte eller indirekte vedrører foretaket, og som har fullmakt til å treffe beslutninger på ledelsesnivå som påvirker foretakets framtidige utvikling og forretningsstrategi.
Finanstilsynet legger til grunn at for norske aksje-/allmennaksjeselskaper vil den første gruppen omfatte styremedlemmer, styrets varamedlemmer, observatører til styret, daglig leder, samt det som normalt vil være "toppledergruppen" i foretaket. I tillegg omfattes medlemmer av eventuelle kontrollorgan. Hvem som omfattes av den andre gruppen må vurderes konkret av foretaket.
Hvem som anses som nærstående er definert i MAR artikkel 3 nr. 1 punkt 26, samt regulert i verdipapirhandelloven § 3-3 (1) og omfatter:
- ektefeller eller personer som lever sammen i et ekteskapslignende forhold
- barn som forsørges
- andre slektninger som vedkommende har delt husholdning med i minst ett år på transaksjonsdatoen, samt
- juridiske personer, stiftelser, ansvarlige selskaper eller kommandittselskaper som er styrt, kontrollert, opprettet til fordel for eller som har vesentlig sammenfallende økonomiske interesser med personen med ledelsesansvar eller noen av de fysiske personene (nærstående) nevnt over.
ESMA har i sitt spørsmål- og svardokument ESMA-70-145-111 (ESMAs Q&A om MAR) punkt 7.7 gitt enkelte uttalelser om forståelsen av definisjonen av nærstående foretak.
Meldeplikten får anvendelse på transaksjoner utført av personer med ledelsesansvar og deres nærstående i følgende type foretak:
- utstedere som har søkt om eller godkjent opptak av sine finansielle instrumenter på et regulert marked, som har søkt om opptak på en MHF eller utstedere som har godkjent handel på en MHF eller OHF (se nærmere MAR artikkel 19 nr. 4). For det norske markedet vil dette omfatte utstedere av finansielle instrumenter på Oslo Børs, Euronext Expand eller Euronext Growth
-
deltakere på utslippskvotemarkedet (se Mar og utslippskvotemarkedet)
-
en auksjonsplattform, en auksjonarius eller en auksjonsovervåker som deltar på auksjoner som avholdes i henhold til kommisjonsforordning 1031/2010 (auksjoneringsforordningen)
Finansielle instrumenter omfattet av meldeplikten
Meldepliktige i utstedere skal melde enhver transaksjon (se imidlertid om beløpsterskel under) utført for egen regning i aksjer eller gjeldsinstrumenter utstedt av den aktuelle utstederen, eller derivater eller andre finansielle instrumenter som er knyttet til disse (MAR artikkel 19 nr. 1 bokstav a).
Det er gitt enkelte unntak fra meldeplikten i nytt punkt 1a i artikkel 19 (inntatt i referanseverdiforordningen 2016/1011 artikkel 56 nr. 1 bokstav a, som gjennomført i verdipapirhandelloven § 3-1). Unntakene er blant annet knyttet til særskilte typer finansielle instrumenter ved lav eksponering mot utsteders aksjer eller gjeldsinstrumenter på nærmere bestemte vilkår.
Meldepliktige i deltakere på utslippskvotemarkedet skal melde enhver transaksjon (se imidlertid om beløpsterskel under) utført for egen regning i utslippskvoter, auksjonsprodukter basert på utslippskvoter eller derivater som er knyttet til disse (MAR artikkel 19 nr. 1 bokstav b).
Meldepliktige i en auksjonsplattform, en auksjonarius eller en auksjonsovervåker som deltar på auksjoner som avholdes i henhold til forordning 1031/2010 (auksjoneringsforordningen), skal melde transaksjoner som omfatter utslippskvoter eller derivater på slike, eller auksjonsprodukter basert på utslippskvoter (MAR artikkel 19 nr. 10).
Type transaksjoner omfattet av meldeplikten
Utgangspunktet er at meldepliktige skal melde enhver transaksjon utført for egen regning (MAR artikkel 19 nr. 1).
Hvilke typer transaksjoner som omfattes av meldeplikten er nærmere beskrevet i MAR artikkel 19 nr. 7, som endret ved referanseverdiforordningen 2016/1011 artikkel 56 nr. 1 bokstav b. Av meldeplikten omfattes blant annet pantsetting, utlån, transaksjoner utført av verdipapirforetak mv på vegne av meldepliktige, og enkelte transaksjoner utført innenfor rammen av livsforsikringspolise mv. For detaljer om slik type transaksjoner og unntak vises det til de angitte bestemmelsene.
Videre er det angitt en liste med type transaksjoner som omfattes av meldeplikten i underrettsakt 2016/522 artikkel 10 nr. 2. Meldeplikten omfatter blant annet kjøp, salg, bytte, tegning, konvertering, gaver, arv mv. Av fortalen punkt 28 og 29 fremkommer det at angivelsen av type transaksjoner i artikkel 10 ikke er uttømmende.
Beløpsterskel for meldeplikt
Meldeplikten inntrer når den meldepliktiges totale transaksjonsbeløp i løpet av samme kalenderår når 5000 euro, og vil da gjelde for enhver etterfølgende transaksjon. For året 2021 vil meldeplikten inntre når totale transaksjonsbeløp når 5000 euro etter 1. mars (tidspunktet MAR trådte i kraft i norsk rett). Transaksjoner foretatt i januar og februar 2021 skal ikke tas med ved beregningen av det totale transaksjonsbeløpet. Terskelen på 5000 euro skal beregnes ved å legge sammen alle transaksjoner som omfattes av meldeplikten uten å motregne dem.
ESMA har i sitt spørsmål- og svardokument ESMA-70-145-111 (ESMA Q&A om MAR) kapittel 7 uttalt seg om beregning av beløpsterskelen når handelen er gjort i andre valutaer enn euro, samt hvordan beløpsterskelen håndteres der transaksjonen ikke er et ordinært kjøp (arv, gave mv). ESMA legger også til grunn at beløpene som personen med ledelsesansvar og dens nærstående har handlet for, ikke skal legges sammen.
Hvor skal melding om utførte transaksjoner sendes?
Melding om utførte transaksjoner skal sendes til både:
- Finanstilsynet og
- utstederen eller deltakeren på utslippskvotemarkedet
Dersom utstederen ikke er registrert (i Foretaksregisteret) i Norge, men i et annet EØS-land, så skal meldingen sendes til tilsynet i det landet.
Dersom utstederen hverken er registrert i Norge eller i et annet EØS-land, skal meldingen sendes til tilsynet i hjemstaten etter rapporteringsdirektivet 2004/109 artikkel 2 nr. 1 underpunkt (i) eller, i fravær av hjemstat etter denne bestemmelsen, til tilsynet for den aktuelle handelsplassen (MAR artikkel 19 nr. 1, jf. nr. 2).
Elektronisk innsendelse av meldinger om transaksjoner til Finanstilsynet
Meldinger til Finanstilsynet skal gis via Altinn, for mer informasjon se MAR: Meldeplikt for handler av personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående.
Frist for innsendelse av meldinger om transaksjoner
Meldepliktige skal gi melding om transaksjoner umiddelbart og senest innen tre virkedager etter transaksjonsdatoen (MAR artikkel 19 nr. 1 annet ledd). Departementet har i forbindelse med gjennomføringen av MAR i norsk rett uttalt følgende om denne fristen (Prop. 96 LS (2018-2019) punkt 6.10.1.5):
"Etter departementets vurdering må utgangspunktet tas i at fristen etter forordningen er «umiddelbart», og at fristen på tre virkedager er å anse som en absolutt frist uavhengig av særlige omstendigheter. Departementet viser herunder til de hensynene som begrunner reglene om meldeplikt, og videre at en normalfrist på tre virkedager også vil kunne gi asymmetrisk informasjon i markedet som følge av offentlig innsynsrett i aksjonærregistre og normal oppgjørssyklus som innebærer at aksjeeierregisteret oppdateres før utløpet av slik frist." (Finanstilsynets uthevinger)
Finanstilsynet legger på denne bakgrunn til grunn at fristen for inngivelse av meldinger som et utgangspunkt er umiddelbart etter gjennomføringen av den enkelte transaksjonen.
Offentliggjøring av meldingen og frist for offentliggjøring
Utstedere og deltakere på utslippskvotemarkedet skal påse at opplysningene som er meldt til dem om utførte transaksjoner offentliggjøres. Hvilke opplysninger som skal offentliggjøres fremgår av underrettsakt 2016/523.
Utstedere eller deltakere på utslippskvotemarkedet har en frist på to dager at de mottar melding om transaksjon fra primærinnsidere og deres nærstående, jf. MAR artikkel 19 nr. 3. Det er likevel en fordel for markedet at offentliggjøringen skjer så raskt som mulig, se Prop.36 LS (2022-2023) punkt 2.2.6.3 og 2.2.6.5. Finanstilsynet legger til grunn at utstedere og deltakere på utslippskvotemarkedet har etablert rutiner for offentliggjøring som sikrer at melding om transaksjoner offentliggjøres rettidig.
Offentliggjøringen skal skje på en måte som sikrer markedet rask tilgang til informasjonen på en ikke-diskriminerende måte, herunder ved bruk av medium som med rimelighet kan forventes å spre opplysningene effektivt til allmenheten i hele EØS-området.
Etter vphl. § 5-12 (1) tredje punktum skal opplysningene, samtidig som de offentliggjøres, sendes elektronisk til vedkommende regulerte marked, som skal oppbevare disse på betryggende vis. Oslo Børs er offisielt utpekt mekanisme (OAM) for lagring av informasjonen. For nærmere informasjon, se Oslo Børs.
Plikt til å informere om meldeplikt
Utstedere og deltakere på utslippskvotemarkedet skal skriftlig gjøre personer med ledelsesansvar oppmerksom på deres forpliktelser relatert til meldeplikten.
Personen med ledelsesansvar skal skriftlig underrette sine nærstående om deres forpliktelser og oppbevare en kopi av underrettelsen (MAR artikkel 19 nr. 5).
Plikt til å utarbeide og oversende liste over meldepliktige
Utstedere og deltakere på utslippskvotemarkedet skal utarbeide en liste over alle personer med ledelsesansvar i foretaket og deres nærstående (liste over meldepliktige), se MAR artikkel 19 nr. 5.
Utstedere skal oversende oppdaterte lister over meldepliktige til Oslo Børs uten ugrunnet opphold.
For nærmere informasjon om plikten for utstedere til å oversende oppdaterte lister over meldepliktige til Oslo Børs, herunder hvilken informasjon listene skal inneholde, vises det til verdipapirforskriften § 3-3 og MAR: Utsteders plikt til å sende lister over meldepliktige.
Lister over personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) i den enkelte utsteder offentliggjøres på nettsiden til Oslo Børs.
Handelsforbud i lukkede perioder og unntak (røde perioder)
Personer med ledelsesansvar hos en utsteder har et generelt handelsforbud (for egen og andres regning) i aksjer eller gjeldsinstrumenter utstedt av utsteder, eller i derivater eller andre finansielle instrumenter knyttet til disse i en periode på 30 kalenderdager før offentliggjøring av pliktig finansiell rapportering etter den relevante markedsplassens regler eller norsk rett (MAR artikkel 19 nr. 11).
ESMA har i sitt spørsmål- og svardokument ESMA-70-145-111 (ESMA Q&A om MAR) kapittel 7, uttalt seg om enkelte spørsmål knyttet til forståelsen av bestemmelsene om handelsforbud i lukkede perioder. I punkt 7.2 har ESMA kommentert forholdet mellom årsrapporter og rapportering av fjerdekvartal som et foreløpig årsresultat. ESMA uttaler at rapportering av foreløpig årsresultat i noen tilfeller kan anses som rapportering av endelig årsresultat under bestemmelsen og utløse forutgående periode med handelsforbud.
I enkelte særskilt spesifiserte situasjoner kan utsteder gjøre unntak fra handelsforbundet i en lukket periode, og tillate at personer med ledelsesansvar hos utstederen likevel kan handle for egen eller tredjeparts regning. Dette gjelder blant annet i enkelttilfeller på grunn av ekstraordinære omstendigheter som krever umiddelbart salg av aksjer eller i nærmere angitte tilfeller som følge av særtrekkene ved en handel. Det vises her til vilkårene for dette i MAR artikkel 19 nr. 12 samt de utfyllende og detaljerte kravene som er oppstilt i underrettsakt 2016/522. I 2016/522 artikkel 7 fremgår det blant annet at personen med ledelsesansvar skal godtgjøre hvorfor den aktuelle handelen ikke kan utføres utenfor den lukkede perioden, samt regler om prosedyren for å be om tillatelse til å handle i den lukkede perioden.
Rapportering, tilsyn og sanksjonering
Personer med ledelsesansvar og deres nærstående skal melde utførte transaksjoner elektronisk til Finanstilsynet via Altinn. For mer informasjon om rapportering av transaksjoner til Finanstilsynet, se MAR: Meldeplikt for handler av personer med ledelsesansvar (primærinnsidere) og deres nærstående.
Finanstilsynet fører tilsyn med overholdelse av reglene om meldeplikt og lukkede perioder. Overtredelse av bestemmelsene kan sanksjoneres med overtredelsesgebyr etter verdipapirhandelloven § 21-1 (1). Forsettlige eller uaktsomme overtredelser kan straffes etter verdipapirhandelloven § 21-15 (4) nr. 1, med bøter eller fengsel inntil 1 år.
Regelverk
Regler om meldeplikt følger av:
- MAR artikkel 19, jf. artikkel 3 nr. 1 punkt 25 og 26
- Underrettsakt 2016/522
- Underrettsakt 2016/523 med vedlegg.
- Referanseverdiforordningen 2016/1011 artikkel 56
- Verdipapirforskriften §§ 3-3 og 3-4
For nærmere veiledning, se:
For nærmere informasjon – se Regelverk
Relevant informasjon
- Markedsatferd
- Forbud mot markedsmanipulasjon
- Generelt om sanksjonering ved brudd på markedsatferdsregler
- Forebygging av markedsmisbruk og rapportering av mistenkelige ordre og transaksjoner (STORs)
- Forbud mot innsidehandel og tilskyndelse til innsidehandel
- Forbud mot ulovlig spredning av innsideinformasjon (taushetsplikt)
- Offentliggjøring og utsatt offentliggjøring av innsideinformasjon (løpende informasjonsplikt)
- Flaggeplikt
- Shortsalg og rapportering av shortposisjoner
- Tilbakekjøp (Buy back)
- Stabilisering
- Innsidelister
- Markedssonderinger
- Investeringsanbefalinger
- MAR og utslippskvotemarkedet
- Varsling