Verdipapirforetak
Publisert: 14. februar 2023
Regulering av og tilsyn med verdipapirmarkedet skal bidra til pålitelig informasjon og trygg, ordnet og effektiv handel med finansielle instrumenter. Da kan verdipapirmarkedet fungere som kapitalkilde for næringslivet og som grunnlag for investeringsvirksomhet og sparing.
Fakta om verdipapirforetak, filialer og tilknyttede agenter
Ved utgangen av 2022 var det 100 verdipapirforetak i Norge, hvorav 15 foretak som også hadde konsesjon som bank. I tillegg hadde 17 filialer og fem tilknyttede agenter av verdipapirforetak med konsesjon i et annet EØS-land virksomhet i Norge.
Tilsyn, overvåking og kontroll
Lovens krav til investorbeskyttelse og håndtering av interessekonflikter står sentralt i tilsynet med verdipapirforetakene. Foretakene skal opptre ærlig, redelig og profesjonelt i tråd med kundenes beste interesse og påse at markedets integritet ivaretas på beste måte. Regelverk og tilsyn skal også bidra til at foretakene har tilstrekkelig internkontroll og et bevisst forhold til risiko.
Med grunnlag i Finanstilsynets risikobaserte tilnærming ble det i 2022 startet seks stedlige tilsyn og ett større tematilsyn om hvitvasking, rettet mot 17 foretak. Tilsynene omfattet 22 norske verdipapirforetak, og ett var norsk agent av et utenlandsk verdipapirforetak. I tillegg ble det arbeidet med 17 tilsyn som ble startet i 2021, hvorav 15 ble avsluttet i 2022.
Tre av de pågående tilsynene gjennom 2022 var en gjennomgang av hele foretakets virksomhet og organisering. De øvrige var tematilsyn relatert til foretakenes arbeid med valuta, renter og råvarer, markedsovervåking og hvitvasking og terrorfinansiering.
Sentrale temaer i tilsynene var
- foretakenes kundetesting – om anbefalte finansielle instrumenter var egnet eller hensiktsmessige for kunden
- foretakenes informasjon til kundene – om foretakene hadde gitt kundene hensiktsmessig og forståelig veiledning og advarsel om risiko og opplysninger om kostnader og gebyrer knyttet til tjenester og produkter
- om foretakene hadde et bevisst forhold til å identifisere og håndtere interessekonflikter
- foretakenes evaluering og oppdatering av ansattes kunnskaps- og kompetansenivå
- foretakenes produkthåndtering
- ansattes egenhandel
- om foretakenes kundekontroll og tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering var tilstrekkelige
- om foretakenes interne kontroll hadde tilfredsstillende ressurser, struktur og formalisering, med særlig vekt på foretakenes kontrollfunksjon (compliance) og organisering
- foretakenes arbeid med forebygging og avdekking av markedsmisbruk
Finanstilsynet ga i 2022 ett foretak, Global Assets AS, pålegg om å styrke styret, gjennomgå samtlige rutiner og retningslinjer og foreta en fullstendig gjennomgang av dokumentasjon knyttet til de 25 største kundene.
Finanstilsynet fattet ingen vedtak om å tilbakekalle tillatelse fra foretak.
Særskilte temaundersøkelser
Finanstilsynet publiserte i januar 2022 en rapport etter et tematilsyn om opptaksprosesser, verdipapirtransaksjoner og revisjon knyttet til utvalgte utstederselskaper tatt opp til handel på Euronext Growth Oslo. Et stort antall selskaper med kort historikk og ingen eller svært lave inntekter er tatt opp til handel på denne handelsplassen. Investeringer i slike selskaper innebærer betydelig risiko. Finanstilsynets tematilsyn omfattet Oslo Børs' opptaksprosess, åtte verdipapirforetak som har bistått utstederselskapene som rådgivere og tilretteleggere, samt fire revisjonsselskaper som har revidert utstederselskapenes regnskaper. Finanstilsynet konkluderte i rapporten med at Oslo Børs må forbedre sine prosedyrer for å sikre tilstrekkelig kontroll av at opptaksvilkårene er oppfylt, sin håndtering av interessekonflikter, veiledningen til utstederselskapene og reguleringen av verdipapirforetakenes rolle som Euronext Growth Advisor. Finanstilsynet konkluderte også med at verdipapirforetakene må forbedre sin håndtering av interessekonflikter knyttet til rollen som Euronext Growth Advisor, endre sin generelle og vidtrekkende ansvarsfraskrivelse i informasjonsdokumentet, dokumentere samtaler og elektronisk kommunikasjon med utstederselskaper og følge en forsiktighetsnorm når det gjelder ansattes egenhandel i verdipapirer.
Finanstilsynet startet i 2022 et større tematilsyn knyttet til foretakenes arbeid med å forebygge og avdekke markedsmisbruk. Tematilsynet dekker forhold knyttet til foretakenes markedsovervåkingsfunksjon og markedsovervåkingssystemer. Formålet med tematilsynet er å undersøke hvordan foretakene etterlever kravene til markedsovervåking og rapportering i markedsmisbruksforordningen (MAR).
Finanstilsynet har også startet et tematilsyn knyttet til virksomheten innen valuta, renter og råvarer (VRR) hos enkelte store banker som yter investeringstjenester.
Finanstilsynet startet en undersøkelse knyttet til verdipapirforetakenes tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering i slutten av 2021. Alle norske verdipapirforetak som ikke også er bank, ble bedt om å oversende sin virksomhetsinnrettede risikovurdering, rutiner og plan for opplæring av ansatte. På bakgrunn av innsendt informasjon ble 17 verdipapirforetak valgt ut for tematilsyn i 2022 med ytterligere undersøkelser og gjennomgang av stikkprøver.
Mottatt informasjon viste at enkelte verdipapirforetak ikke hadde utarbeidet noen virksomhetsinnrettet risikovurdering, mens andre hadde svakheter i risikovurderingene. Enkelte foretak hadde heller ikke utarbeidet tilfredsstillende rutiner knyttet til hvitvasking og terrorfinansiering og manglet rutinebeskrivelse for etterlevelse av sentrale områder i hvitvaskingsloven.
Finanstilsynet fant også svakheter i kundetiltakene hos flere foretak, som mangler i dokumentasjon av risikoklassifisering og vurderingen som ligger til grunn, manglende løpende oppfølging, eller at foretaket selv ikke gjennomførte kundetiltak og heller overlot disse til tredjeparter uten at det forelå noen avtale om utveksling av dokumentasjon eller utkontraktering. Finanstilsynet avdekket også at foretakene hadde svakheter i dokumentasjonen av de ansattes og ledelsens opplæring. Enkelte foretak hadde fortsatt utpekt compliance-ansvarlig som antihvitvaskingsansvarlig, også i de tilfellene der Finanstilsynet anså at risikovurderingen av virksomhetens art og omfang tilsa at den rapporteringspliktige skulle utnevne en egen, uavhengig etterlevelsesansvarlig (andrelinjeforsvar).
Finanstilsynet fattet vedtak om overtredelsesgebyr overfor fem verdipapirforetak: Beaufort AS, BTIG Norway AS, Christiania Securities AS, HWh Energimegling AS og Stavanger Asset Management AS.
Finanstilsynet har utarbeidet en offentlig sluttrapport i likelydende brev til alle verdipapirforetakene som var med i undersøkelsen.
Overvåking av foretakenes økonomi
Verdipapirforetakenes innrapporteringer for første halvår 2022 viste at omsetning og lønnsomhet falt markant sammenlignet med samme periode året før. Dette skyldtes blant annet fallende priser og aktivitet i kapitalmarkedet i 2022. Corporate finance-virksomhet, som er verdipapirforetakenes viktigste inntektskilde samlet sett, er også den inntektskilden som påvirkes mest av de rådende markedsforholdene. Disse inntektene ble mer enn halvert i perioden, med en tilbakegang på over 1,5 milliarder kroner. Det ble registrert sju brudd på kapitalkravene i 2022, mot kun ett året før. I seks av tilfellene ble forholdet rettet ved egenkapitalemisjoner. Det siste ble rettet ved at tilbakeholdt delårsresultat ble regnet med som ansvarlig kapital. Flere kortvarige og mindre alvorlige overtredelser av reglene om begrensninger i adgangen til store engasjementer ble fulgt opp gjennom løpende kommunikasjon med foretakene. I tillegg var det ett mer alvorlig tilfelle, knyttet til Arctic Securities AS, som krevde ytterligere oppfølging. Dette foretaket fikk et forhåndsvarsel om at to store engasjementer måtte reduseres og bringes i samsvar med regelverket. Ved utgangen av 2022 hadde Finanstilsynet pålagt ett foretak, Global Assets AS, månedlig kapitaldekningsrapportering på grunn av lav kapitaldekning, negativ resultatutvikling og/eller antatt mangelfull rapportering.
Forvaltning
Tillatelser til å yte investeringstjenester
Ti nye foretak fikk tillatelse til å yte investeringstjenester i 2022. Åtte verdipapirforetak fikk utvidet sine opprinnelige tillatelser til å yte investeringstjenester. To foretak trakk sine søknader om tillatelse til å yte investeringstjenester.
To foretak leverte tilbake sine tillatelser til å yte investeringstjenester i 2022: Heidrun Finans AS og ResponsAbility Nordics AS. I tillegg ble tre foretak innfusjonert i andre verdipapirforetak: Stolt Kapitalforvaltning AS fusjonerte med Stolt Finans AS, og SpareBank 1 Kapitalforvaltning AS og SpareBank 1 Verdipapirservice AS fusjonerte med SpareBank 1 Forvaltning AS. Ett verdipapirforetak leverte tilbake deler av tillatelsene.
Egnethetsvurderinger
Finanstilsynet foretar hvert år en rekke egnethetsvurderinger i forbindelse med endringer i styre, ledelse eller kvalifiserte eiere i verdipapirforetak. Finanstilsynet påla i 2022 ett foretak å styrke styrets kompetanse ved å hente inn minimum to nye eksterne styremedlemmer med solid verdipapirkompetanse og tilstrekkelig kunnskap til å forstå foretakets virksomhet og risikofaktorer.
Grensekryssende virksomhet
Finanstilsynet får mange meldinger om grensekryssende virksomhet fra verdipapirforetak med hovedsete i en annen EØS-stat. I 2022 fikk Finanstilsynet 161 meldinger om grensekryssende virksomhet og to meldinger om tjenesteyting gjennom etablering av filial eller tilknyttet agent i Norge.
Undersøkelser av mulig ulovlig virksomhet
I 2022 undersøkte Finanstilsynet tolv selskaper som markedsførte investeringstjenester uten å ha nødvendig konsesjon. Dette er virksomheter som kontakter norske investorer direkte og/eller markedsfører konsesjonspliktig investeringstjenestevirksomhet på sine nettsider. Ingen foretak ble pålagt å stanse ulovlig investeringstjenestevirksomhet.
Markedsadvarsler
Finanstilsynet publiserte i 2022 sju advarsler mot foretak som tilbød investeringstjenester i Norge uten tillatelse. Fem av disse gjaldt norske foretak, og to gjaldt utenlandske foretak. I tillegg publiserte Finanstilsynet 1754 advarsler fra utenlandske tilsynsmyndigheter mot foretak som yter tjenester i EU/EØS uten tillatelse. På Finanstilsynets nettsted er det publisert informasjon om investeringsbedragerier og råd om hvordan investorer kan beskytte seg mot bedrageri. Finanstilsynets markedsadvarsler er også tilgjengelige på Finansportalen.no.
Regelverksutvikling
Forslag om forbud mot å betale og å motta returprovisjon
Finanstilsynet sendte i juni 2022 et utkast til høringsnotat til Finansdepartementet med forslag om å forby returprovisjon. Det vil si at distributører av spareprodukter ikke lenger skal kunne motta vederlag fra, eller yte vederlag til, andre enn kunden ved formidling av spareprodukter til ikke-profesjonelle kunder. Forslaget omfatter både finansielle instrumenter, inkludert fondsandeler, og forsikringsbaserte investeringsprodukter. Forslaget ble sendt på høring med frist 18. november 2022 og er til behandling i Finansdepartementet.
Overgangsordning om rett til å yte investeringstjenester i Norge etter Brexit
Det følger av en forskrift fra 2020 at britiske foretak som hadde rett til å yte investeringstjenester i Norge før Storbritannias uttreden fra EU/EØS, kan fortsette denne tjenesteytingen overfor profesjonelle kunder og kvalifiserte motparter i Norge i en overgangsperiode til 1. januar 2023. Finanstilsynet har, på oppdrag fra Finansdepartementet, vurdert om det er behov for en forlengelse av overgangsperioden. Finanstilsynets vurdering er at det ikke er nødvendig å videreføre forskriften av hensyn til norske interesser, utover en eventuell kortvarig forlengelse. Finansdepartementet forlenget 21. oktober 2022 denne forskriften fram til og med 31. mars 2023. Spørsmålet om det er behov for ytterligere forlengelse eller mer permanente tiltak er til behandling i Finansdepartementet.
Forsvarlig avvikling av verdipapirforetak, forvaltningsselskaper og AIF-forvaltere – forslag til nye regler
Finanstilsynet sendte i desember 2022 Finansdepartementet et forslag til et høringsnotat om blant annet en administratorordning som kan benyttes ved avvikling av forvaltningsselskaper, AIF-forvaltere og verdipapirforetak. Bakgrunnen er at det kan bli nødvendig for Finanstilsynet å gripe inn for å ivareta kunders interesser i en situasjon der slike foretak har fått tilbakekalt sin konsesjon og det oppstår en risiko for at virksomheten ikke vil bli avviklet på en forsvarlig måte.
Veiledning
I 2022 ga Finanstilsynet veiledning gjennom informasjon på finanstilsynet.no. Der er det blant annet delt
- tilsynsrapporter etter tilsyn i foretak
- rapport om tilsyn med opptak på Euronext Growth Oslo
- likelydende brev til verdipapirforetakene om rettede emisjoner og likebehandling av aksjeeiere
- omtale av nytt regelverk på egne temasider
- høringer av forslag til nytt regelverk, både fra Norge og EØS-relevante høringer i EU
Finanstilsynet arrangerte i juni 2022 et halvdags seminar for verdipapirforetak, forvaltningsselskaper for verdipapirfond, forvaltere av alternative investeringsfond og depotmottakere. Temaet var blant annet kommende bærekraftsregler, ansattes egenhandel og "ESMA's common supervisory action", som er et verktøy for å bidra til ensartet tilsynspraksis i EØS. Finanstilsynet har også deltatt på andre seminarer og har blant annet holdt innlegg hos Finans Norge og Verdipapirforetakenes Forbund om erfaringer fra tematilsyn om hvitvasking og terrorfinansiering og om Finanstilsynets kartlegging av verdipapirforetakenes tilpasninger til kommende bærekraftsregler.
Rapporter fra andre tilsynsområder:
-
Bank og annen finansieringsvirksomhet
-
Forsikring og pensjon
-
Infrastruktur på verdipapirområdet
-
Markedsatferd i verdipapirmarkedet
-
Fond og kollektive investeringer
-
Prospektkontroll – omsettelige verdipapirer
-
Finansiell rapportering – noterte foretak
-
Revisjon
-
Rekneskapsførarverksemd
-
Eigedomsmekling
-
Inkassoverksemd
-
Internasjonalt samarbeid
-
Hvitvasking og terrorfinansiering
-
Digital finans og IT-risiko